Demontering af badeværelsespejl

Søger en med lidt kendskab/erfaring i badeværelsespejle.
Jeg skal have nedtaget et badeværelsespejl for udskiftning af trafo for halogen til LED. Går ud tra, at el er tilsluttet en eller anden dåse i væggen bag spejlet.
Jeg troede det kunne skubbes op og ud af nogle beslag på væggen, men det rokker sig ikke ud af stedet. Det er sfl muligt det over årerne er blevet malet fast i kanten, men det synes jeg nu ikke det ser ud til.
Inden jeg tager fat med det store værktøj med risiko for at ødelægge spejlet, er der måske her i dette alvidende forum nogen der kender til netop denne type.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Søger en med lidt kendskab/erfaring i... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er kabel er det PVIK. Farve kombinationen rød og blå i PVIK har jeg så til gode at se.
Du skal så have fat i et stykke 3G1,5. Hvis kablet er muret ind i væggen har du noget af en opgave. 

fase
På min skærm er farverne på ledningerne nu også blå og brun.
Men godt nok træls, hvis kablet er muret ind.
Men helt lavpraktisk, hvor mange ting bruges på et badeværelse, og som også rent faktisk har et stik med jordforbindelse.
Hverken elektrisk tandbørste, barbermaskine/lader eller hårtørrer har et jordstik, de er vel alle dobbeltisolerede.
Jeg har til gode, at finde den anden ende af installationskablet. Men det må kunne lade sig gøre at trække et nyt med 3x1,5 kvadrat og korrekt farve for jord. Det må jeg se på når lejlighed byder sig.

Hvis lys i spejlet tænder sammen med loftlyset, kan det være trukket vider fra udtag derfra.
Uanset hvor kablet ender, er det svært at skifte uden at lave skade på muren.
Der er ikke mange ting til brug i badeværelset, der kræver jord. Jeg ved godt, hvad jeg ville gøre.

fase
S. Fabrin skrev den 31-12-2024 08:31:29

Uanset hvor kablet ender, er det svært at skifte uden at lave skade på muren.
Der er ikke mange ting til brug i badeværelset, der kræver jord. Jeg ved godt, hvad jeg ville gøre.

Ja, det ender nok med, at jeg bare sætter et lampeudtag i væggen, og lader jord være fraværende. Kablet går sandsynligvis op til etageadskillelse, henover loftet og ned til kontakten udenfor døren. Selvom det ikke er muret inde, er det nok ikke lige til at skifte, og der er sgu nok heller ikke jord i kontakten. 

Jeg kan alt - når det lykkes.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også