Demontering af badeværelsespejl

Søger en med lidt kendskab/erfaring i badeværelsespejle.
Jeg skal have nedtaget et badeværelsespejl for udskiftning af trafo for halogen til LED. Går ud tra, at el er tilsluttet en eller anden dåse i væggen bag spejlet.
Jeg troede det kunne skubbes op og ud af nogle beslag på væggen, men det rokker sig ikke ud af stedet. Det er sfl muligt det over årerne er blevet malet fast i kanten, men det synes jeg nu ikke det ser ud til.
Inden jeg tager fat med det store værktøj med risiko for at ødelægge spejlet, er der måske her i dette alvidende forum nogen der kender til netop denne type.


Jeg kan alt - når det lykkes.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke præcis det spejl, men jeg har oplevet noget lignende hvor der sad et par ussel små skruer op nedefra. Når de var afmonteret så kunne bunden vippes ud, og hele spejlet opad. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 22-12-2024 23:36:36

Jeg kender ikke præcis det spejl, men jeg har oplevet noget lignende hvor der sad et par ussel små skruer op nedefra. Når de var afmonteret så kunne bunden vippes ud, og hele spejlet opad. 

 Tak. Det må jeg lige tjekke mere omhyggeligt......


Jeg kan alt - når det lykkes.
ev elmand skrev den 22-12-2024 23:36:36

Jeg kender ikke præcis det spejl, men jeg har oplevet noget lignende hvor der sad et par ussel små skruer op nedefra. Når de var afmonteret så kunne bunden vippes ud, og hele spejlet opad. 

 Jeg kan med min bedste vilje ikke se / finde noget udvendigt på rammen der minder om skruer eller noget der kan udløse nogle beslag.
Desværre kan jeg heller ikke få kameralinse tæt nok på væg, så jeg kan tage et billede op mellem væg og spejl.

Jeg har prøvet med noget tyndt at føle op mellem væg og spejl. Det lader til, at der går et eller andet på tværs mellem stikkontakter, sandsynligvis noget kabel. Mellem stikkontakt og yderste lodrette ramme, kan jeg komme længere op, og fornemmer der sidder et eller andet beslag (metal). Men lige præcist nu er ikke tiden til risikoen for et ødelagt spejl m.m.
Måske kan jeg se mere hvis jeg demontere en stikkontakt, så det prøver jeg en af juledagene.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Prøv at køre en hobbykniv eller spartel rundt bag rammen, og check om spejlet er blevet "limet fast" på grund af maling. (Meget sandsynligt hvis spejlet er sat op på maling der ikke var hærdet).

Ikke håndværker, men kan godt lide at gøre ting selv :-)
HA9830 skrev den 25-12-2024 16:48:27

Prøv at køre en hobbykniv eller spartel rundt bag rammen, og check om spejlet er blevet "limet fast" på grund af maling. (Meget sandsynligt hvis spejlet er sat op på maling der ikke var hærdet).

 Tak for hint. Det vil jeg sfl lige prøve, både mellem væg og ramme og mellem ramme og glas.


Jeg kan alt - når det lykkes.
Annonce
Man kan købe et lille kamera med lys til mobilen, hvis du kan få det ind i sprækken :-) 
Det kamera jeg har, som på billedet,  måler Ø 7,5mm
"PC Android Endoskop / Inspektionskamera - microUSB, IP67 - 1m"

Har du prøvet om man kan skrue stikkontakten af?  For at kigge bag spejlet. 


HA9830 skrev den 25-12-2024 16:48:27

Prøv at køre en hobbykniv eller spartel rundt bag rammen, og check om spejlet er blevet "limet fast" på grund af maling. (Meget sandsynligt hvis spejlet er sat op på maling der ikke var hærdet).

 YES! Hobbykniv ned langs væg og ramme gjorde det. Spejlet er tilsyneladende "kun" hængt op i et eller andet i toppen. Jeg skal lige have arrangeret mig med noget blødt under spejl inden jeg prøver at løfte det af krogene eller hvad det nu er.


Jeg kan alt - når det lykkes.
HA9830 skrev den 25-12-2024 16:48:27

Prøv at køre en hobbykniv eller spartel rundt bag rammen, og check om spejlet er blevet "limet fast" på grund af maling. (Meget sandsynligt hvis spejlet er sat op på maling der ikke var hærdet).

 Så fik jeg spejlet ned af væggen uden at ødelægge noget. Det hang på en skinne med to vinkelbeslag. For neden er der beslag på spejlet til at holde det ind mod væggen, men der er ikke noget modsvarende på væggen.

Så skal jeg "bare" have gjort noget ved fortidens synder (ingen jord frem til spejl, ingen eldåse i væggen - bare kablet ud af væggen og to kronemuffer).
Kæft noget klamp!

Jeg kan alt - når det lykkes.
Så skal jeg "bare" have gjort noget ved fortidens synder (ingen jord frem til spejl, ingen eldåse i væggen - bare kablet ud af væggen og to kronemuffer).
Kæft noget klamp!

For nu at begynde med termerne, så er det ikke kabler, der kommer ud af væggen men ledninger at typen 1,5 mmPVL. Og jeg tror at dine ledninger har farverne sort og rød. Det benævnes bland andet i jempgfix fejlagtig som kabel.
De muffer, du benævner som kronemuffer, er samlemuffer også kendt som endemuffer.
Og nu til opgaven. Alt afhængig af installationens alder og om der er en stikkontakt i spejlet, er der ikke nødvendigvis krav om jordledning.
Hvis du vil have en dåse og lampeudtag bag spejlet, kan jeg anbefale at bruge en etmoduldåse dåse og et Lampeudtag 50x50 LK Fuga. Så er der oprette skillelinje mellem den faste installation og det du selv må montere.
Nu du går i gang med at hugge en dåse ind i væggen (det er jo en GDS side) Så skal jordledningen være gulgrøn. Den trækker du ved at binde en af ledningerne sammen med to ledninger og dermed trække en ledning mere i. Du skal være opmærksom på, at jordledningen, hvis der er en, kan være rød.
Jeg kan se, at du har oprettet et andet indlæg om det samme. Det ændrer ikke mit svar.



fase
S. Fabrin skrev den 30-12-2024 13:46:31

For nu at begynde med termerne, så er det ikke kabler, der kommer ud af væggen men ledninger at typen 1,5 mmPVL. Og jeg tror at dine ledninger har farverne sort og rød. Det benævnes bland andet i jempgfix fejlagtig som kabel. 
Nope! Det er installationskabel (PVK?) med en blå og en rød leder (som er malet hvide).

Der er stikkontakt i spejlet. Noget tysk noget, og svjks med et hul til jord for oven. Så går ud fra der skal være virksom jord hvad der jo ikke er.

Jeg har til gode, at finde den anden ende af installationskablet. Men det må kunne lade sig gøre at trække et nyt med 3x1,5 kvadrat og korrekt farve for jord. Det må jeg se på når lejlighed byder sig.

Og ja, det er præcist et Fuga 50x50 lampeudtag jeg tænker at montere.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også