Siemens ovn slår HFI relæ fra

Hej

Jeg har en Siemens indbygnings ovn, som slår HFI relæet fra når ovnen tændes.
Efter flere test er jeg nået der til, hvor oven kan køre hvis de to midterste kabler på det øverste varmelegeme kobles af.
Har skiftet varmelegeme men når ovnen startes slår HFI stadigvæk fra.

Modellen er en HB76A1560S /03

Er blank på hvad jeg ellers skal kigge efter og undersøge. Så gode råd søges.

Hilsen
Allan
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kobler alle tilslutninger af og tilslutter en ad gangen, hvornår falder relæet så ud. ​

fase
Det sker når de to midterste ledninger på det øverste varmelegeme tilsluttes.
Måske måle ohms modstand.
Tag alle ledninger af varmelegmerne - og mål så mod stel - måske en ad dem har forbindelse.
Alternativt er det måske styringen.
Har prøvet med helt nyt varmelegeme, men det er samme resultat. 
Jeg låner lige tråden her - har samme problem, men varmtluft kører fint, Hfi klapper på over/under varme, mener dog kun det ene. Nye legemer koster plus 500,-  så hvis det er begge ryger komfur ud.... 
Til Mygind - har du vished for at ohme ift. stel på komfur ( mener mit først klapper ved varm ovn )-  lukker self.. gasfyr, før jeg forsøger med H(p)fi.
Ps - komfur er et basic glas/keramik Voss uden elektromik.

Annonce
Thomas_Mygind skrev den 21-12-2024 20:19:46

Tag alle ledninger af varmelegmerne - og mål så mod stel - måske en ad dem har forbindelse.

Det er ikke nok at måle med universalinstrumentets Ohmområde. Der skal højere spænding til gerne 500 V eller derover.

fase
S. Fabrin skrev den 22-12-2024 08:46:49

Thomas_Mygind skrev den 21-12-2024 20:19:46

Det er ikke nok at måle med universalinstrumentets Ohmområde. Der skal højere spænding til gerne 500 V eller derover.

Super 
I princippet kunne varmelegeme afmonteres, tilsluttes strøm u/jord og måles for læk ( Vac )  - selvfølge med pilfingre i lommen...

Du får det korte svar i princippet JA, men det er ikke uden fare for stød og ikke anbefalelsesværdigt. Så det anbefales at få isolationsmålt med en Megger.

fase
Min ovn slår HFI lige meget hvilket program jeg kører, så snart jeg har de to midterste kabler koblet på øverste varmelegeme.
Hvordan med termostat - føler? Ser ud til min sidder ved siden af VL indvendig til venstre. Nu bliver det nok lidt for teknisk for mine evner, men tænker føleren tænder/slukker via et arbejdsrelæ - kan føler/relæ mon trikke F.relæet?
Og forsyning til varmelegemet - 2 faser og 2 nul ? = 4 ledninger. Stel/jord  kommer vel videre flance/skruer.
Et komfur/ovn er jo en stor jordet metal kasse, så bare plus 0,03 A på afveje lukker det hele ned. 
EMMOR - hvad måler du på de 4 tilslutninger - ex. meter på 600Vac og ledninger frakoblet - nu bevæger vi os jo på kanten af det " lovlige " , så respekt og påpasselighed. Et varmelegeme måler typisk 10 - 50 ohm - værdier langt fra dette indikerer defekter eller afbrænding. ​​Fornuftige priser​​​

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis