Diy Powerbank

Til nørderne herinde.
Jeg bruger mobil og tablet på arb. og i stedet for at oplade dem der, vil jeg hellere gøre det hjemme. Har i forvejen en P. bank der kan klarer 1-2 opladninger, men vil bygge en noget større ( om muligt )
1: har 12 NIMH 1.2 v/2100 mAh til rådighed - alle nye og med ens spænding.
2; tænker 3 blokke  parallelt,  med 4 stk. i serie = 5,2 v. i hver, samme som lade spænding fra net lader.
3; skulle give 25200 mAh totalt ved 1,2 v - er det samme tal ved 5,2 v ?
Lader primært enheder med USB C stik ( hurtigst ) er der noget andet styring her ved opladning end de  primære 2 dc-ledninger? Tænker på at lader og enhed skal kunne snakke sammen måske.
Jeg kunne godt tænke mig et print med 2 Usb stik, indikator for rest volume på batteri mv, men er lidt i tvivl om hvilke. De fleste er tilpasset et batteri på 3,6 - 4,2v, hvor spænding her jo er 5,2v. Er det kompatibelt?

Tak for input.

Til nørderne herinde. Jeg bruger mobil og tablet... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er fidusen i at have en Powerbank til at lade med, når opladningen foregår hjemme. Jeg kan forstå brugen af den, når man er undervejs.

fase
S. Fabrin skrev den 19-12-2024 08:03:09

Hvad er fidusen i at have en Powerbank til at lade med, når opladningen foregår hjemme. Jeg kan forstå brugen af den, når man er undervejs.

Gætter på det er for at spare penge på den strøm han ellers ville bruge der hjemme på opladning 

I så fald burde han måske starte med at regne på hvor meget en fyldt powerbank kan indeholde af kWh og prisen på dette. Kan afsløre at det er langt under 1kr 

Discrusio skrev den 19-12-2024 08:12:01

I så fald burde han måske starte med at regne på hvor meget en fyldt powerbank kan indeholde af kWh og prisen på dette. Kan afsløre at det er langt under 1kr 

Desuden er strøm til privat forbrug betalt af arbejdsgiveren skattepligtigt, så forretningen er endnu dårligere.

Hvis han får 25 kr for ikke at lade på arbejde, er det vel udmærket.
GodeVen skrev den 19-12-2024 15:13:58

Hvis han får 25 kr for ikke at lade på arbejde, er det vel udmærket.
Har gået lidt og tænkt - økonomisk er det så som så, men...
Et 36v Lion batteri til en Bosch pl. klipper fik jeg gratis fra skrotten, step down buck, voltmeter, autoladestik mv. - anslået 80 kr., tidforbrug med kasse, strømslæde mv. = alt for meget, så ingen gevinst. Lige bortset fra hyggen med at blive lidt klogere på den slags ting. Til gengæld lades Bosch batteriet med tæt på 200W effekt fra sin lader, så det går stærkt. 
Det er en Usb 3 udgang, hvilke svarer til netladning på arbejds tlf - min egen 1 plus lader langt hurtigere med samme lader. 
Men som I nævner, er der meget der styrer lade strømmen mv. 
Ps. jeg lader såmænd batteriet op på arbejde og får desuden månedlig godtgørelse.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis