Vand rør og balufix

Hej. min VVS har lavet en ny sluk hane som har efter sluk 2 vand rør der går til hhv køkken samt 1 får ud gennem facade til en udendørs bruser som er op af muren

Er lidt i tvivl om det er et lovkrav at jeg skal kunne slukke seperat for udendørs hanen mht frost om vinteren eller om det ikke er nødvendigt eller et lovkrav. Det kan jeg jo ikke nu når der kun er et sluk til begge rør istedet for en balufix på hver. Han siger at det er helt fint og et rør der går ud vil ikke springe når der er varme inde i huset, men er det nu også rigtigt?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din VVS'er har en tro på at rør, der går gennem muren, ikke fryser på den udvendige side. Der er en change for, at den hane, du har til bruseren, fryser og ødelægges, når du ikke kan lukke for vandet indvendig.

fase
det var også min tanke. men ved du om det er lovkrav at man kan/skal slukke for udendørs hane om vinteren?
Hvilken hane har du til at lukke for vandet? Nogle haner lukker for vandet på den indvendige side af muren. Hvis det er en hane, der lukker på ydersiden, tror din VVS'er på den at globale opvarmning vil sørge for, at der ikke kommer temperaturer under nul grader i fremtiden.

fase
har et håndtag inde i huset men det lukker for 2 på samme tid, dvs også for køkken.... Kan selvfølgelig slukke hvis udendørs er sprunget men kan ikke slukke seperat uden at slukke køkken...
handyarbejde skrev den 12-12-2024 18:30:48

har et håndtag inde i huset men det lukker for 2 på samme tid, dvs også for køkken.... Kan selvfølgelig slukke hvis udendørs er sprunget men kan ikke slukke seperat uden at slukke køkken...

Jeg kunne ikke forestille mig, at der kun er lavet afspærring til to afgange og specielt når den ene er til en udvendig hane. Du beder VVS'eren om at lave det om. Du beder om nødvendig om lovgrundlaget for hans beslutning.

fase
Annonce
Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være ulovligt ikke at have en afspærringventil for en udendørs vandhane.
Hvis jeg har et sommerhus, som lukkes totalt ned om efteråret, hvorfor skulle der så være et lovkrav på, at man kunne afspærre udendørshanen separat?
efry skrev den 12-12-2024 19:48:46

Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være ulovligt ikke at have en afspærringventil for en udendørs vandhane.
Hvis jeg har et sommerhus, som lukkes totalt ned om efteråret, hvorfor skulle der så være et lovkrav på, at man kunne afspærre udendørshanen separat?

Du har da fuldstændig ret i, at det skulle være ulovlig ikke at have en afspærringsventil for den udvendige hane. I et sommerhus er det vel lidt anderledes end i en helårsbeboelse. Jeg ville da nødig undvære vandet i køkkenet i en frostperiode, fordi der skulle lukkes for den udvendige hane. Hvad synes du selv om at undvære vand i køkkenet, når det er frostvejr?

fase
Iflg. Bygningsreglementets paragraf 405 skal ledningsnettet beskyttes mod frost.
Det tolker jeg som der ikke må stå vand i rørforbindelsen gennem ydermuren.
Er din bruser kun med koldt vand? De fleste termostatblandingsbatterier tåler ikke frost.

Søren O
Søren O skrev den 12-12-2024 20:28:28

Iflg. Bygningsreglementets paragraf 405 skal ledningsnettet beskyttes mod frost.
Det tolker jeg som der ikke må stå vand i rørforbindelsen gennem ydermuren.

Det lyder rigtig og som sund fornuft.

fase
 Jeg ville da nødig undvære vandet i køkkenet i en frostperiode, fordi der skulle lukkes for den udvendige hane. Hvad synes du selv om at undvære vand i køkkenet, når det er frostvejr?

Jeg har i en del år haft et sommerhus, som bliver lukket ned hvert efterår, hvilket betyder, at alt vand aftappes fra alle rør og alle haner efterlades i åben tilstand. Jeg har aldrig (fordi jeg ikke var til stede) savnet vand i køkkenet.

Det er korrekt, at der står 'skal beskyttes mod frost', men det tolker jeg højst som, at de skal være isolerede.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis