LED fyrfadslys med fjernbetjening

Jeg er “glaskunstner” og har i flere år arbejdet med at bruge vore gamle blyglasvinduer til noget kreativt. Blandt andet disse juletræer. Hidtil har jeg haft almindelige batteridrevne fyrfadslys i dem, men er træt af at gå og løfte glasset af og på for at betjene lysene.
Det ville være smart med lys med fjernbetjening, men kan fjernbetjeningen virke, når lysene er under glasset ?
Er der nogen, der evt kan afprøve det inden  jeg køber lys med fjernbetjening?

Når lysten driver værket
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må købe 1 stk og så afprøve. Den kan vel altid komme til gavn Højt oppe eller noget andet. 
Jeg har aldrig set dem med fjernbetjening. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vi har LED lys i lanterner og dét virker fjernbetjeningen fint. Det er selvfølgelig ikke blyglas, men ​hvis lys ​kan træng ind ​og ud, så kan ​fjernbetjeningen vel også ​nå dem.

Mvh. AllanE
Blyglasvinduer bruges til at sikre mod  røntgen og anden radioaktiv stråling i kliniker osv , er det ikke blyindfattet vinduer du har altså glas uden bly , noget man især brugte førhen  , hvis det skulle være blyglas du har ,  så ville det jo nok være et problem med en fjernbetjening .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Blyglas er et andet begreb for krystalglas. Blyet i glasset gør at glasset bliver tungere og får en anden "klang" end almindeligt glas.

Man kan sagtens få billige fyrfads-efterligninger (batterilamper), der styres af en fjernbetjening. Her er et eksempel fra AliExpress på 6 stk til 41 kr
https://www.aliexpress.com/item/1005006530755607.html

Krystalglas bruges ikke til vinduer , men  før hen til drikkeglas og lysekroner + i optisk linser til kikkerter .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Annonce
karl smart skrev den 11-12-2024 11:27:57

Krystalglas bruges ikke til vinduer , men  før hen til drikkeglas og lysekroner + i optisk linser til kikkerter .

Det er jeg med på. Det var et forsøg på at sat begreberne på plads. Trådstater havde brugt betegnelsen blyglas, om det man normalt kalder blyindfattet glas.

Krystalglas (blyglas) med bly bruges stadig til nye drikkeglas. Hvis man har købt dyre vinglas af krystal, kan man godt regne at de indeholder bly. Da de ikke bruges til opbevaring af fødevarer, mener man, at det ikke er et problem. Billige vinglas indeholder ikke bly.

Tak for svarene.
Lysene sælges kun i sæt med flere, så jeg kan ikke nøjes med at købe 1 stk.
Vi kan hurtigt blive enige om at jeg ikke arbejder med blyglas, men med glas fra blyindfattede ruder. Det ville ikke være tilladt at arbejde med “ blyglas”. Når jeg har kaldt mit kulørte glas for blyglas er det fordi vi kalder det sådan på vores kursus til forskel fra andre glasarter, som brændes ved forskellig temperatur. Vi arbejder med vinduesglas i flere tykkelser, 96 glas, Bulls Eye, og flere andre specielle glassorter. Ingen af dem kan blandes i et værk. Der vil opstå spændinger, som får glasset til at revne. Det er kun mig, der arbejder med glasset fra vore gamle blyruder.
Iøvrigt har jeg en del bly fra de gamle indfatninger. Kan man sælge det ? Der er jo NO GO i dag.

Når lysten driver værket
Bly kan du sagtens sælge. Gamle bilbatterier er jo også penge værd. 

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Men hvem køber gammelt bly ? 

Når lysten driver værket
Det har næppe en ret stor værdi. Jeg kan se at verdensprisen er cirka 15 kr pr. kg. En skrothandler vil give mindre end det. Især med de forholdsregler, der skal tage i dag.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis