Strøm fra stikkontakt

Hej alle.

Jeg har en stikkontakt som vist på billederne. Jeg vil gerne trække strøm fra kablerne inden i kontakten videre ud til en kontakt på altanen.
Der kommer kun de 2 kabler ud og der er konstant strøm på selve stikkontakten.
Hvordan får jeg strøm videre derfra?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afbryder/stikkontakt skal alligevel skiftes til en model uden jord -  men ellers ( forbehold for faglige belæg ) bor et hul til dit kabel evt. over træpanel, isæt evt. gummitylle, opret en lovlig aflastning indenfor i panel-soklen. Ps. da det er installations arbejde, med konstant spænding ( hvis du ikke slår det fra ) udvis forsigtighed og check lige fasen sidder rette sted i afbryder. Alle videre førte kabler skal have samme tværsnit eller mere - bemærk at udendørs kontakter kræver jord.

lampeledningen 0,75 kv der render indebag ved er ikke lovlig og skal fjernes, den skal ikke ligge skjult lang gulv plankerne

kablet der trækkes udendør skal være 3x1,5kv med aktiv jord
Ok med skift af kablet 🙏🏻
Har prøvet at sætte muffer direkte på og videreføre den ekstra kabel. Når jeg måler i mufferne er der strøm på, bare ikke i enden at den ekstra ledning😬
Som nævnt skal du bruge 3x1,5 mm2 til at forlænge med. Du kan samle i stikkontakten. Der er så ikke den krævede jordforbindelse.
At du ikke kan måle noget i den anden ende tyder på en afbrydelse under vejs. Få endelig koblet den ledning fra.

fase
Tak for svar💪🏻
Annonce
Hvis man adskiller det så kan man naturligvis ikke måle noget på den ene kabel. 
Udendørs stikkontakt skal have aktiv jordforbindelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der må etableres op til 2 stikkontakter uden jord (uanset om det er inde eller ude) ved anvendelse af stikkontakt uden jordkontakt

elgiraffen skrev den 14-12-2024 00:47:38

Der må etableres op til 2 stikkontakter uden jord (uanset om det er inde eller ude) ved anvendelse af stikkontakt uden jordkontakt

Og du er helt sikker på, at udvendige stikkontakter må være uden jord?

fase
Udfordringen med at man gerne må etableres 2 nye stikkontakter er at man jo kan "bruge" §63 flere gange. En elektriker kommer ud og laver to nye stikkontaker. ¤ år senere komemr en anden ud og montere 2 nye osv. ​Hvordan undgås det i praksis?

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis