Strøm fra stikkontakt

Hej alle.

Jeg har en stikkontakt som vist på billederne. Jeg vil gerne trække strøm fra kablerne inden i kontakten videre ud til en kontakt på altanen.
Der kommer kun de 2 kabler ud og der er konstant strøm på selve stikkontakten.
Hvordan får jeg strøm videre derfra?
Hej alle. Jeg har en stikkontakt som vist på... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
tjek hvad der nævnes ved 2:38 hvis ikke der eksisterer jord i instalationen

Citat"forudsætningen for man kan gøre det, er at der lovligt ikke er en beskytttelsesleder i eksisterende instalation ​

​så det er vist som man tolker det om man må, som jeg forstår det er hvis der ikke er nogen jord i huset så må man ellers ikke 

jetdirect skrev den 14-12-2024 14:49:04

tjek hvad der nævnes ved 2:38 hvis ikke der eksisterer jord i instalationen

Citat"forudsætningen for man kan gøre det, er at der lovligt ikke er en beskytttelsesleder i eksisterende instalation

så det er vist som man tolker det om man må, som jeg forstår det er hvis der ikke er nogen jord i huset så må man ellers ikke 

Med "installationen" menes den del af installationen strømmen trækkes fra. Det nævnes også i videoen. I videoens tilfælde er det en stikkontakt invendigt, hvor der ikke er trukket beskyttelsesleder.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Reglen kan nemt fortolkes sådan, at elektriker 1 udvider med to stikkontakter uden jord. Elektriker 2 udvider også med 2 stikkontakter uden jord. Sådan fortsætter vi. 
Min elektriske plæneklipper er heldigvis forsynet med en schukostikprop og kan derfor uden problemer tilsluttes stikkontakten uden jord. Motorer kan udføres som dobbeltisolerede, så det er ikke et stort problem. Der kunne også tilsluttes andet, som ikke er dobbeltisoleret, med en schukostikprop. Det kunne være en potentiel risiko for stød. Jamen der skal bruges osv. Kom nu tilbage til virkeligheden, hvis en stikprop passer i stikkontakten og maskinen virker, så er det ok.

fase
S. Fabrin skrev den 14-12-2024 16:26:46

Reglen kan nemt fortolkes sådan, at elektriker 1 udvider med to stikkontakter uden jord. Elektriker 2 udvider også med 2 stikkontakter uden jord. Sådan fortsætter vi. 
Min elektriske plæneklipper er heldigvis forsynet med en schukostikprop og kan derfor uden problemer tilsluttes stikkontakten uden jord. Motorer kan udføres som dobbeltisolerede, så det er ikke et stort problem. Der kunne også tilsluttes andet, som ikke er dobbeltisoleret, med en schukostikprop. Det kunne være en potentiel risiko for stød. Jamen der skal bruges osv. Kom nu tilbage til virkeligheden, hvis en stikprop passer i stikkontakten og maskinen virker, så er det ok.

Tænker det også ofte er for at undgå en ekstraregning og bøvl ved salg af bolig og eltjek/eftersyn. Har forresten forelagt det for SIK mht hvordan §63 skal tolkes. Paster gerne svaret ind her når det kommer.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Svar fra SIK. Godt nok fra en kontorelev. Men ikke desto mindre bindende:

Tak for din henvendelse.
Der står ikke noget i BEK 1082, §63 om at den kun må benyttes en gang. 

Venlig hilsen Trine
Kontorelev, Sikkerhedsstyrelsen

buller27 skrev den 16-12-2024 17:49:51

Svar fra SIK. Godt nok fra en kontorelev. Men ikke desto mindre bindende:

Tak for din henvendelse.
Der står ikke noget i BEK 1082, §63 om at den kun må benyttes en gang. 

Venlig hilsen Trine
Kontorelev, Sikkerhedsstyrelsen

Det betyder, at det må benyttes mere end en gang. Så er det tilladt at udvide flere gange.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis