Byggepris 1 plan vs 2 plan, samme kvm størrelse?

Jeg undres.....

Undres over hvorfor opførelsesprisen for 2 plan hus oftest er højere end 1 plans hus i samme kvm antal.

Der er jo mindre fundament ved 2 plan og mindre tag areal. Umiddelbart er kønnere og bad vel af samme str og ca lige dyre.facademurene og skillerum arealer er vel også forventeligt ens..... og jo der indgår kun en trappe ved 1,4 plan eller 2 plan.... men alligevel undres jeg.....

Hvad er mom logikken bag dette ??

MVH Njord
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
njord skrev den 06-12-2024 18:25:14

Jeg undres.....

Undres over hvorfor opførelsesprisen for 2 plan hus oftest er højere end 1 plans hus i samme kvm antal.

Der er jo mindre fundament ved 2 plan og mindre tag areal. Umiddelbart er kønnere og bad vel af samme str og ca lige dyre.facademurene og skillerum arealer er vel også forventeligt ens..... og jo der indgår kun en trappe ved 1,4 plan eller 2 plan.... men alligevel undres jeg.....

Hvad er mom logikken bag dette ??

Sikkert dimensioneringen (større tryk på materialer og fundament), dimensionering og lignende. Ej at forglemme stillads osv. Ved alt byggeri er håndværkerne vel største post. 

Pga. vægten af materialer alt dobbels op, kraftigere fundament, vægge, ekstra loft. 
Det er vel også mere besværligt at bygge opad = mere dyrt
Tænker faktisk ikke at bygge i 2 etager er specielt krævende, hverken i form af store dyre stilladser, kraner etc, fundamenterne tænker jeg ikke adskiller sig mellem 1 plan, 1,5 plan og 2 plan huse. Der er tilføjet en overetage på masser af ældre huse, både helt gamle og parcelhuse fra 70erne og frem.

Når bolig selskaber bygger lejeboliger i dag er det oftest etagebyggeri på 3-5 etager eller ​1,5 eller 2 plan rækkehuse. De sidste typer må vise at det ikke er specielt dyrt at bygge i op til 2 plan, ellers havde de jo bygget rækkehusene i et plan, for udlejningsbyggeri har en kvm leje pris i området og så gælder det jo om at bygge så relativt billigt som muligt. Disse byggerier ligger ofte i kanter af byerne og her er pladsen jo tilstede.... bebyggelses procenter regulerer hvor meget der må bygges og det handler om mængden af bolig kvm, ingen forskel på om kvadratmetrene ligger i et eller flere plan.

Derfor min undren over prisdannelsen på nye parcelhuse.....

MVH Njord
Hvor meget dyrere snakker vi om pr kvadratmeter? Måske noget med etageadskillelsen og gøre, samt måske mere tidskrævende tømrerarbejde på - sal med skrå loft osv - kontra bare og sætte porebeton op i et 1plans hus, som ikke tager lang tid. Men ellers er det jo bare og spørge ind til byggefirmaerne omkring dette?
Annonce
2 plan er jo uden skrå lofter... men faktisk er det oftest både 1,5 plan og 2 plan der er dyrere.....
Og ja ikke 2 byggerier er ens, men jeg undres blot......

MVH Njord
Der er flere forhold der gør det dyrere. Sammenligningen mellem kommercielt etagebyggeri og private parcelhuse er lidt svær at lave, da der på førstnævnte er nogle helt andre prisstrukturer og konstruktionsmæssige hensyn. Desuden har kommercielt byggeri til øje at tjene penge - også de almennyttige - og her handler det om at få fleste mulige lejere ind på færrest mulige dyre kvadratmeter jord.

Umiddelbart:

1. En stor del af udgifterne til bygning af parcelhuse er lønudgifter - specielt i et land som DK. Ved bygning i flere etager er alt lige fra vandrørsføring, el, afløb, maling, dokumentation osv dyrere.
  2. Konstruktionen i vægge og fundament skal være stærkere -> dyrere
  3. Industrien har udviklet mere inden for 1.etages parcelhuse - design, elementer, materialer, konstruktioner mm. Derfor vil 2 etages hus være dyrere. Economy of scale
Af samme årsager - og grundet lovgivning - bygger man sjældent kældre i dag i parcelhuse.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Men det argumenterer jo mod ar fx rækkehuse til udlejning bygges i 2 plan hvis 1 plan er billigere i real kost....

MVH Njord
njord skrev den 07-12-2024 22:17:20

Men det argumenterer jo mod ar fx rækkehuse til udlejning bygges i 2 plan hvis 1 plan er billigere i real kost....

Bebyggelsesprocent på små grunde.

Kopieret fra Bolius:

Hvordan regner du bebyggelsesprocenten ud?
Bebyggelsesprocenten udregnes ved at sammenholde det samlede boligareal – altså også areal på 1. sal og i nogle tilfælde også kælder, plus øvrige småbygninger, udestuer, overdækkede terrasser m.v. – med grundens størrelse.
Dog kan man fratrække de første 50 m2 (for rækkehuse er det 20 m2) for sekundære bygninger som udhuse, carporte, garager halvtage og lignende. Annekser og udestuer skal dog altid indgå i beregningerne.Hvis der er en lokalplan for området, kan der gælde andre regler. I sådanne tilfælde er det de beregningsregler, der var gældende, da lokalplanen blev lavet, der skal danne grundlag, når man beregner bebyggelsesprocenten.

MVH Njord
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også