Radonsug tilsyneladende uden effekt

Jeg har for omtrent 5 år siden fået etableret 2 aktive radonsug på mit hus efter at have målt værdier over 700bq/m3 (målt med de her engangs-dosimetre det sendes ind til analyse). Radonsugene er dem der er omtalt her https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/224586/s/flytte-radonsug og den støjende blæser er blevet skiftet til en lidt kraftigere men mere støjsvag blæser. Jeg har langt om længe fået købt en radon-måler (airthings wave) og kan til min gru stadig måle værdier mellem 300 og 500 bq/m3.  Er der andre
med aktive radonsug der har oplevet en så ringe effekt? Er der nogle oplagte fejlkilder man kan undersøge ? Jeg har naturligvis checket at begge sug kører, og at de suger og ikke blæser ind i soklen.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal det ikke være en meget speciel suger, når den skal suge fra det kapillarbrydende lag?
Kan du mærke den sender luft ud, og har du prøvet at måle radon i udsugningsluften..
Er der luftindtag modsat side som suget ?

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ved ikke hvaf du mener med specielt” suger? det er rimelig standard billigbras rør-ventilatorer fra bil-tema der er sat i af radon-firmaet oprindeligt. Der er ikke noget luft-indtag modsat. Der er aktivt sug i 2 modsatte hjørner af huset som det eneste. For alt hvad jeg ved kan der være noget værre skrammel til 22.000kr. der lavet Jeg stolede på firmaet der udførte det, men lige pt ligner det ikke det har haft den effekt jeg havde forventet. Der er “pust” fra rørene, men ikke meget. Det man højest få et fyrfadslys til at flakke svagt.
Jeg tænkte bare at en almindelig kanalventilator, ikke rigtig suger noget hvis der er ret meget modstand. Og at man så skulle over i noget med større sugestyrke, men så larmer det jo nok forfærdeligt.

Hvis dit kapillarbrydende lag er leca kunne det måske have en effekt at der var friskluft indtag modsat suget.

Dit radonsug har fjernet 50% af radonniveauet. Er det ikke fint?
Jeg tvivler på du kan lave det mere effektivt på et gammelt fundament, uden enten at montere flere sug fordelt rundt på huset, eller ved at tætne betonpladen mod vægge i hele huset med vådrumsmembran.
1. løsning er grim og koster strøm.
2. løsning er meget omfattende og dyr da det kræver gulvene tages op.

Selvbygger med stort S. 
Jeg vil anbefale, at du får lavet en test på samme måde og samme sted, som du målte første gang. Der findes ingen metode til at måle radioaktivitet specifikt fra radon. Det er altid en tilnærmet måling. Der er mange fejlkilder. Hvis din Airthings måler alt for højt, vil du ikke være den første, der oplever det.  
Annonce
Superdiy skrev den 03-12-2024 08:09:32

Dit radonsug har fjernet 50% af radonniveauet. Er det ikke fint?

Nja, altså jeg er jo adskellige gange over anbefalede grænseværdier, så det synes jeg egentlig ikke.
GodeVen skrev den 03-12-2024 08:50:28

Jeg vil anbefale, at du får lavet en test på samme måde og samme sted, som du målte første gang. Der findes ingen metode til at måle radioaktivitet specifikt fra radon. Det er altid en tilnærmet måling. Der er mange fejlkilder. Hvis din Airthings måler alt for højt, vil du ikke være den første, der oplever det.  

Det er god pointe. Jeg kunne jo prøve at sætte måleren udendørs en kort periode…så burde jeg se væsentlig lavere værdier medmindre den måler kronisk for højt 

catch22 skrev den 03-12-2024 11:15:02

GodeVen skrev den 03-12-2024 08:50:28

Det er god pointe. Jeg kunne jo prøve at sætte måleren udendørs en kort periode…så burde jeg se væsentlig lavere værdier medmindre den måler kronisk for højt 

Udsugningsluften fra dit radonsug, burde jo også have et højere nivue, det kunne du jo også teste..

Du kunne måske også prøve at slukke suget, og se om det gjorde noget? 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis