Fjerne en trækstang i gitterspær

Jeg overvejer at fjerne en trækstang i et gitterspær for at kunne få endnu bedre dæmpning af vibrationer fra genveks anlæg. Det står på tværs af gitterspær. Det gav bedst mening ift service og rør.

Jeg kan ikke finde en guide til det. Hvor skal jeg lede for at finde det? 
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er ikke sikker hvad du mener. 
Billeder?

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvis du med trækstang mener en af tængerne, så nej den kan du ikke fjerne.
Du kan lave 2 nye ved siden af, og fjerne den gamle.

Selvbygger med stort S. 
Du kan lave udveksling, så en af tængerne (trækstang) erstattes af 2 reglar som fordeler vægten ud på 2 nabospær.
Hvis det er helt traditionelt så er det 2 m reglar oppe på spær som skrues godt fast på 3 spær med den amputerede i midten. På samme måde i bunden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Så fik jeg taget et billede. Det er den stang med rødt, jeg gerne vil kunne fjerne. 
ev elmand skrev den 30-11-2024 22:52:01

Du kan lave udveksling, så en af tængerne (trækstang) erstattes af 2 reglar som fordeler vægten ud på 2 nabospær.
Hvis det er helt traditionelt så er det 2 m reglar oppe på spær som skrues godt fast på 3 spær med den amputerede i midten. På samme måde i bunden. 

Skal det være spærtræ til det?

Annonce
Superdiy skrev den 30-11-2024 17:45:10

Hvis du med trækstang mener en af tængerne, så nej den kan du ikke fjerne.
Du kan lave 2 nye ved siden af, og fjerne den gamle.

Hvad mener du med to nye ved siden af?

Den tang ( trækstang) som ses til venstre for den med rødt mærket, føre vægt fra tagflade til loftbjælke som derefter er ophængt i kippen (spidsen af spæret. så jeg vil mene at man skal overføre vagten af tagfladen til de 2 loftbjælker ved siden af. Feks et par regler hen over den loftbjælke du vil svække til de andre bjælker en på hver side af den korte tang.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 02-12-2024 09:38:36

Den tang ( trækstang) som ses til venstre for den med rødt mærket, føre vægt fra tagflade til loftbjælke som derefter er ophængt i kippen (spidsen af spæret. så jeg vil mene at man skal overføre vagten af tagfladen til de 2 loftbjælker ved siden af. Feks et par regler hen over den loftbjælke du vil svække til de andre bjælker en på hver side af den korte tang.

Så altså fjerne 2, udveksle loftsbjælken til dem, der ligger parallelt ved at fæstne et par taglægter på tværs under isoleringen (hvor en streg med grønt), så loftsbjælken bæres af de to andre loftsbjælker, der udveksles til? Skal de spær-tænger (hvis de hedder det - mærket 2), som er ophængt i kip for de andre loftsbjælker forstærkes yderligere?

(Og beklager hvis jeg bruger forkerte navne).
Jeg ville nok købe 2 stk spærtræ 45x145mm og lægge en på hver side af den tang som bliver tilbage de skal så ligge ind over loftbjælkerne på begge sider. Den bjælke hvor du  hvor du fjerner tangen skal så fastgøres med nogle beslag så du kan få en masse skruer ind i siden af bjælke og udvækslings spær. Se her https://www.strongtie.dk/da-DK/produkter/universalbeslag-uni 

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 02-12-2024 13:35:01

Jeg ville nok købe 2 stk spærtræ 45x145mm og lægge en på hver side af den tang som bliver tilbage de skal så ligge ind over loftbjælkerne på begge sider. Den bjælke hvor du  hvor du fjerner tangen skal så fastgøres med nogle beslag så du kan få en masse skruer ind i siden af bjælke og udvækslings spær. Se her https://www.strongtie.dk/da-DK/produkter/universalbeslag-uni 

Du skriver den, der er tilbage. Er det den, der er markeret med 1?

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis