Så sprang der et varmerør i gulvet, men hvad sker der for min FV unit!

Hej LDS'ere

Jeg fik i dag installeret en fjernvarmeunit fra Kredsløb, der er min fjernvarmeleverandør.

Link til unit 

Huset er fra 1985 og der er ikke rigtigt gjort noget ved varmeinstallationen andet end at veksleren er skiftet i 2019 (vi overtog huset i 2021), så jeg har egentligt besluttet at modernisere det lidt. 

Da VVS'eren var færdig med sit ellers flot udførte stykke arbejde, ringer han til mig og siger at der er et flow på 700 liter/t. Jeg ved at alle de gamle termostater er lukkede og mine 5 TADO smart-termostater ikke kalder på varme. Jeg lukker for dem via appen fra arbejde for en sikkerheds skyld og vvs'eren lukker for frem- og returløb på varmedelen af uniten og flow falder til 0 liter/t. 

Nu kommer så mit reelle spørgsmål og store undren.

Alle ventiler på varmeanlæget er lukkede ved at skrue ned for termostater, 

Frem= Varme frem til radiatorer/gulvarme fra unit, 
Retur = Varme retur fra radiatorer/gulvvarme til unit

Test1: Frem og retur åben = max flow
Test2: Frem og retur lukket = 0 flow
Test3: Frem åben og retur lukket = 0 flow
Test4: Frem lukket og retur åben = max flow?!?!

Hvordan kan det lade sig gøre? Jeg kunne forstå hvis der var max flow i Test3 men bestemt ikke i Test4! I det gamle setup skulle begge ventiler være åbne for at der var flow - jeg kunne med held sænke min returtemp ved at sænke trykket fra fjernvarmen på frem-hanen til varmen

Er der noget jeg har overset? 

Er det fordi der er TADO termostater på returventiler på alle varmekilder som fucker med teknikken i den nye unit?
Er det noget med en trykudligningsventil, cirkulationspumpe eller blandekreds i uniten jeg ikke forstår? 
Hvor kommer det flow fra når fremventilen til varmeanlæget er lukket? Vandmåleren står stille, så det er ikke derfra :)

Skal jeg ud og hente alm Danfoss termostater igen og satse på at den fjernadministrerede units fjernadministrator kan indstille uniten så den passer mest optimalt til vores noget random behov?

Har jeg selv været skyld i et utæt varmerør?

Uniten ser umiddelbart ud til at være koblet korrekt på mit varmeanlæg.

Der var ikke noget problem med det gamle anlæg andet end at flowet i radiatorer/gulvvarme var for højt når TADO termostaterne bad om varme, men de lukkede fint af når de skulle.

Læs kun videre herfra hvis du har god tid og ikke andet at tage dig til :)

Jeg er med på at det stresser de gamle rørinstallationer fra midtfirserne at blive udsat for pludselige trykfald og -stigninger og det har sikkert medført et brist et sted på frem eller retur tæt på gulvvarmkredsen i køkkenet, eller måske selve gulvvarmen, eftersom ventilen sider på retur.

Da jeg kommer hjem kan jeg konstatere at der er fugtoptrængning lidt uden for det område i køkkenet hvor der er gulvvarme med buler i laminatgulvet, som ikke var der i morges da jeg kørte på arbejde. Jeg sikrer mig at alle termostater sidder som de skal og lukker korrekt og at alle ventiler i huset er lukkede og prøver igen at åbne for frem og retur til varmen. Samme resultat: Måleren melder et flow på ca 800 liter/t, uniten lyder som et russisk kampfly over Bornholm og der kommer ikke umiddelbart varme omkring fremrør eller returventiler ved radiatorer/gulvvarme. Jeg har ikke prøvet at åbne nogen af termostaterne, da jeg ikke vil gøre skaden værre end den er.

Lidt info om varmeanlægget i huset:

Huset har tre værelser med radiatorer som normalt er stillet lavt/slukket på gamle danfoss termostater med RA returøbsventiler, da vinduerne ofte står på klem (Jeg ved godt det ikke er optimalt). 
Der er gulvarme i badeværelse og entre hvor der på returventilen (Danfoss RA) er monteret TADO termostater (Heller ikke optimalt).

Stue/kontor (1 radiator, TADO på RA returventil), 
køkken (gulvvarme, TADO, RA returventil) og 
alrum (1 radiator, TADO, RA returventil). (heller ikke optimalt)
Her er der tale om et sammenhængende rum centralt i huset hvor vi normalt opholder os. Alle tre TADO er styret af en rumføler midt i lokalet.

Jeg er klar over at jeg burde have forudindstillelige ventiler under hver TADO, da de kun har tre indstillinger; 0%, 50% eller 100%, men jeg er lidt betænkelig ved at skrue de gamle ventiler af, især på gulvarmen, da jeg frygter noget går i stykker under processen.

Grunden til at jeg har sat TADO termostater på er at de har en 'vinduet er åbent, så vi lukker lige for varmen i 15 min og flere andre brugbare funktioner. Her i huset er døre og vinduer åbne konstant.

Det betyder at vi ikke udnytter varmen i fjernvamen særligt godt hverken med de gamle eller med de nye termostater. Jeg kan dog godt li at de lukker når der er gennemtræk og at jeg ikke skal rundt og kontrollere dem hele tiden, 1 grads natsænkning, fed app, geofencing (især hvis vi er væk i et par dage), mulighed for at lave langsom genopvarmning når vi er på vej hjem igen osv. osv

Næste trin i moderniseringen var så opsætning af en fjernvarmeunit fra Kredsløb via deres Fjernvarme Plus abo. som blev sat op i dag. I modsætning til vores hidtidige løsning med fjernvarme direkte i radiatorer/gulvvarme, er der i uniten en blandesløjfe med mulighed for at justere på returtemp på og flow på varmekreds, udetemp-sensor-styrret-grunfoss-pumpe og så videre. Jeg håber jeg kan sænke min fjernvarme retur markant.

Næste skridt ville så have været forudindstillelige ventiler under alle TADO'er, TADO på de tre sidste radiatorer i de tre rum, men nu hvor der er en unit på der kan styre flow og returtemp på varmeanlæget, vil jeg lige se om ikke der skal gammeldags termostater med rumføler på og så en eller anden gadget på uniten til automatisering og registring af åbne døre/vinduer. Jeg tror sku TADO er en lost cause for mit vedkommende. Hvad gør I andre for at optimere varmespildet? (ud over at huske at lukke døre og vinduer når hunden er lukket ud/ind og udluftningen er overstået). Findes der ​noget hardware med en app der kan hjælpe mig? 

Når vi så en dag vinder millionen, bryder vi gulve op i hele huset og etablerer moderne gulvvarme med shunts efter alle forskrifter i hele huset.

Beklager den lange monolog, men du valgte jo selv at læse den til enden :)

Venligst
Henrik

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er din varmemåler ikke placeret på returrørrt til fjernvarmeselskabet? Hvis du så har lukket på hovedventilen på fremløbet, kan det være returvandet der kommer baglæns ind i det system.
Nu skriver du at varmevekseren blev skiftet i 2019. Er det varmeveksleren til varmt brugsvand?
Går ud fra at dit gamle anlæg også var et direkte anlæg, så trykket i dit anlæg er igen det samme. Trykfald i rør kan give “dødsstødet” så der opstår en lækage.

Søren O
Det er ikke din skyld, at der er opstået en utæthed på dit varmerør. Det var så det. Det næste er spørgsmål er, om du har direkte fjernvarme eller indirekte altså en varmeveksler. Måske kunne du sende et bilede af installationen.
Hvis du har varmeveksler, bør mængden af vand der trænger ud ved et rørbrud være minimalt men dog skadevoldende.
Angående udnyttelse af fjernvarmen, så er det den indstillede temperatur og størrelsen af radiatoren, der afgør om du har en passende afkøling. Det har ikke noget med termostatventilerne at gøre. Det skal forstås på den måde, at termostatventilen åbner for gennemstrømning indtil den ønskede temperatur er opnået. Derefter lukker den for gennemstrømning. Det foregår selvfølgelig glidende og ikke on-off. Hvis radiatoren er dimensioneret for lille og dermed ikke kan honorere varmebehovet uden ar lukke vand gennem hele tiden med en næsten åben termostat og deraf følgende høj returtemperatur. Det forårsager en for høj returtemperatur i dit system.
Det var lidt om alt kort fortalt.   

fase
Hej S.

Tak for svar.

Jeg er med så langt at mine termostater fra TADO reagerer på lufttemperaturen omkring dem, men sidder på danfoss FJVR returventiler der er designet til at spille sammen med termostater der reagerer på vandets temperatur ud af radiatoren/gulvvarmen. Der burde være mange måder at løse den på nu hvor jeg har fået installeret en unit af mærket Danfoss Redan Akva Lux II Se 'Aarhus Modellen'. Den opfører sig bare ikke som jeg havde forventet..!

Mit varmesystem var før installation af unit med direkte fjernvarme i varmesystemet og en veksler til varmt brugsvand. Det betød at når de der smart TADO termostater, der jo enten er helt åbne, eller helt lukkede, smed fjernvarmevand igennem for fuld tryk, da FJVR ikke kan forindstilles til en meget lav gennemstrømning.

Som jeg har forstået det:
Den nye unit kan recirkulere vandet ind i varmesystemet via en shunt og en returtemperatur indstilling. Der sider en cirkulationspumpe på som kan indstilles på moderne vis. Jeg forestiller mig at det er en centraliseret udgave af at have forindstillede returventiler på hver radiator/gulvvarmekreds, groft sagt.

Det burde holde vandet tilbage i mit varmesystem indtil der er opnået en ønsket afkøling, uagtet hvilket termostat/ventil setup jeg har? Cirkulationspumpen skulle jo sørge for trykket rundt.

Nu er der så i mellemtiden kommet den udfordring, at der er nok hul på et rør i gulvet.

Mens jeg venter på forsikringen, sætter jeg lige den type termostater der passer til mine ventiler, dropper smart termostater og prøver at indstille mit varmeanlæg som det teknisk var tiltænkt når det hele er som det bør være igen.

Jeg ved ikke om jeg har galt fat. Billlede 1 kan man lige ane en pil på ventilen. Flowretning fra gulvvarmerør ud i 'forsyningsstreng' - formoder det er returstrengen. Billede 2 er taget under installation.
Jeg er med så langt at mine termostater fra TADO reagerer på lufttemperaturen omkring dem, men sidder på danfoss FJVR returventiler der er designet til at spille sammen med termostater der reagerer på vandets temperatur ud af radiatoren/gulvvarmen.
Returventiler måler og reagerer på vandtemperaturen og kan ikke bruges sammen med termostater, der reagerer på lufttemperaturen. Hvis jeg ar læst rigtigt, er din kombination forkert.
Reguleringen bør kunne indstilles til at kunne lukke for returtemperaturen på fjernvarmen indtil den er reduceret til den indstillede værdi. Det har din VVS installatør sikkert indstillet. Det betyder, at du ikke behøver retur termostater på dine radiatorer (sæt dem til maks. temperatur). 
Dit billede viser kun en varmeveksler, eller gemmer der sig en varmeveksler et sted.

fase
Du skal sørge for at begrænse gennemstrømningen i diner radiatorer. I første omgang synes jeg du skal montere dine gamle returtermostater igen. Så kan du få styr på returtemperaturen. På sigt skal du have monteret nye ventiler med forindstilling så du kan begrænse gennemstrømningen. Disse ventiler monteres på enten frem- eller returløbet på radiatoren.
Den blandekreds der er på din nye unit sørger for at fremløbstemperaturen til dine radiatorer er afhængig af udetemperaturen, så du begrænser varmetabet i dit anlæg. Hvis du har for høj returtemperatur fra dine radiatorer, vil returtemperaten til fjernvarmeværket også blive højere, så derfor er det vigtigt at returtemperaturen for hver enkelt radiator er så lav som muligt.
Dine on-off styringer til radiatorventilerne er ikke det mest optimale. For at det skal virke, skal fremløbstemperaturen til radiatorerne være tilpas lav, så radiatorventilerne er åbne næsten hele tiden. I princippet skal styringen i din unit sørge for at temperaturen hele tiden er justeret efter udetemperatur, så dine radiatorer kun lukker hvis rumtemperaturen bliver for høj.

Søren O
Annonce
Der må jeg være dig et svar skyldig, S. Der sidder umiddelbart noget grej på begge, der hver i sær har ledninger. Der ser ud til at der er flest ledninger i den på retur. Begge følere, eller hvad de er, er plomberet på deres indgangsside... Sådan her ser det ud:
Fabrin@
Det er direkte fjernvarme med blandekreds. Derfor kun 1 varmeveksler (til brugsvand).

Søren O
Jeg er med på den med ventiler der kan forudindstilles og at der er forskel på frem og retur. Der hvor jeg bliver lidt rundtosset er hvorfor der kan være et flow i mit system med alle ventiler lukket, varme frem fra unit til varmesystem lukket og ikke mindst retur til unit fra varmesystem ÅBEN = flow på kamstrup-måler på 6-800 l/t... Er det fordi uniten leder vand frem til blandesløjfen og så retur igen? Eller er det mine termostater - eller fiser der vand ned igennem mit køkkengulv (Her burde Kredsløb jo så registrere en lækage?). 
Det er ikke normalt at måle flow på både frem- og retur fra fjernvarmeselskabet, så de kan sikkert ikke se dit brud. Hvis du kan tage et nærbillede af Kamstrup måleren med typenummeret, så vil jeg gerne undersøge hvad den kan.

Søren O
Fugten er trængt op i laminatgulvet. Der er uden tvivl mindst to steder med lækage. Forsikringen svarede aldrig tilbage da jeg ringede i morges for at høre om de var igang. Han forsikrede mig ellers at der var sat en på sagen. Har sat en stor industri affugter op efter aftale med skadeservice. Jeg er vel forpligtet til at minimere skaden og eftersom jeg nok ikke hører fra dem før tidligst på mandag, tænker jeg at min pligt rækker ud over bare at slukke for varmen...

Vagten fra skadeservice mener at jeg risikerer at forværre skaden ved at sætte en 8kW varmeblæser op. Noget med vands viskositet, hvilket jo giver mening, men bliver det ikke udlignet af luftens relativt højere vandkapacitet ved højere varme? Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Synes ikke nødvendigvis min forpligtelse omfatter at familien skal fryse hele weekenden...

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis