Kan man sætte træpaneler fast på stålskelet?

Jeg er ved at genetablere en kælder, der nu er tør igen efter en vandskade. Den er helt rå nu, men tidligere stod den med forsatsvægge på træskelet (med isolering og dampspærre), og yderst var den beklædt med gamle træpaneler fra halvfemserne (tynde finerlignende plader på 4-5 mm. Det virkede fint i denne kælder, hvorfor jeg gerne vil lave samme konstruktion igen - men gerne med metalskelet for at få så lidt træ i kælderen som muligt. Jeg kan se, at det er normalt at sætte gipsplader op på metalskelet, men jeg vil gerne genbruge træpanelerne. Kan man sætte dem op på metalskelettet, eller dur det ikke? Hvis man kan, hvad er så en god metode, og hvilke skruer giver mening?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Montagelim og en sømpistol.

Selvbygger med stort S. 
Altså lim på stålskelet og så søm i bagefter? tak.
Lim eller en sømpistol skulle der stå.

Selvbygger med stort S. 
Er det ydervægge? Nu ved jeg ikke hvor dybt din kælder ligger, hvor fugtige de rå vægge er, husets alder osv.
I vores havde den tidligere ejer lavet en lign konstruktion som den du beskriver. Rå ydervæg, isolering og dampspærre og så gips.

Problemet var at i vores kælder kommer det meste af fugten udefra og ind gennem muren. Den rammer så dampspærre og kondenserer i isolering og fortsætter op mod træbjælkerne der holder stue gulvet. Fugt skal ikke spærres inde! 

Da vi pillede gipsvæggen ned var der helt grønt og sort bag dem.

Nu har vi rå kældervægge og malet med diffusionsåben maling så de kan komme af med fugten. Ja - de er koldere end ideelt, men ikke voldsomt. Til gengæld kan de ånde og vi har ca 7 cm mere plads ;-)

Vi har så også etableret udluftning i kælderen. 
Tak for input begge. Jeg går i tænkeboks.
Ift. maling af kældervægge, så har jeg en bekendt, som sælger maling til malere, og han ville selv vælge at male en kældervæg som min med almindelig maling i fx glans 6. Han siger, at sådan en maling altså også er diffusionsåben nok til en kældervæg, der er næsten helt tør som min. Og han siger, at diffusionsåben maling er pissebesværlig og ikke kan "lappes" på, hvis man får brug for det hen ad vejen - noget med at det så ikke vil binde igen? Hvad er jeres erfaring med den diffusionsåbne maling, Nigo?
Annonce
Ren “plastik” maling bobler op efter et par år. Olie-emulsion (solgt som diffusionsåben) bliver misfarvet. Silikat har jeg ikke prøvet.

Kalkmaling har jeg prøvet. Har et indlæg et sted med en længere historie om det. Tror godt jeg kan anbefale det selv om det kun har siddet 2 mdr. Det smitter af der hvor vi har malet på anden maling (og det skal man ikke, men vi satsede), men på den rå puds virker det rigtigt fint.

Men jeg er mere bekymret for at du laver en konstruktion hvor du spærrer fugten inde i med din dampspærre da den i en kælder kommer lige så meget ude fra. 
Mine erfaringer med kældervægge ​Link​​​
Tak for input. Hvordan syner væggen med tre lag kalkmaling på - ligner det en pænt malet væg? Og smitter malingen af, hvis man stryger en hånd hen over den? Jeg går ud fra, at en karklud på væggen ikke er en god ide...
Min er pæn og hvid og smitter ikke af. Jeg sprayede den med kalkvand efter 3. lag kalkmaling. Bare lad bøtten med maling stå et par dage. Så falder kalken og bindemiddel til bunds og der står klart vand, mættet med opløst kalk øverst. Det kan du spraye på. Nu havde vi kun 2 m2 der skulle behandles. 
Takker. Hvis du har mulighed for det, ville det være fedt med et billede af din væg. Jeg vakler virkelig i valget, men er begyndt at hælde til kalk for at være på den sikre side.
Dækkede de to lag ikke nok så et tredje var nødvendigt, eller var der en anden grund til at i malede tre gange?
Hvorfor sprayede I med kalkvand? Og var det hele væggen eller bare 2 kvm. der blev sprayet?
Og sidste spørgsmål. Jeg har tænkt mig at lime nogle akustikpaneler på væggene. Det ville plasticmaling godt kunne bære - men er kalkvæggen "fast" nok, eller bliver det som at lime ting på jord/støv, hvor det ikke binder rigtigt.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også