Pres værktøj - køb vs leje

Jeg skal opsætte en radiator og i den forbindelse koble en hulens masse pres fittings sammen. Ideelt set vil jeg arbejde mig baglæns fra radiatoren henimod der, hvor det skal kobles på centralvarmen (under en masse papiruld på loftet, men et sted, hvor der er god mulighed for plads / stabilitet (det er lige ved siden af gangbroen).

Jeg overvejer at leje en maskine. Men kan se at det koster mig som privatperson 4-500kr. Plus en fridag (som er det dyreste, jo). Til sammenligning kan jeg købe en manuel maskine og have god tid til arbejdet.

Er der nogle der ​kender mærke og system?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
https://m-eur.vevor.com/hydraulic-hose-crimpers-c_10823/vevor-6ton-hydraulic-pipe-crimper-plumbing-crimping-tool-v12-28mmth16-32mm-jaws-p_010579563618?lang=da¤cy=dkk&adp=gmc&country=DK&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_id=20410436294&ad_group=154666000929&ad_id=667465171627&utm_term=&gad_source=1&gbraid=0AAAAABnvVA7jxawTdqmdyIfSB-U_pm_Vs&gclid=EAIaIQobChMIicOJ45_3iQMVP2aRBR2h_CIjEAQYFSABEgKuyvD_BwE
Det lyder utrolig billigt. Under eller omkring 1000 kr. for en 6 tons presse. For mange år siden kostede en 10 tons presse til dornpresning af kabelmuffer mange tusinde af kroner.

fase
Hvorfor ikke PEX samlinger ? 

Det kan man altid reparerer selv senere.
Thomas_Mygind skrev den 25-11-2024 14:40:44

Hvorfor ikke PEX samlinger ?

Det kan man altid reparerer selv senere.

Fordi det bliver en skjult samling under min isolering, hvor der i dag er kobberrør. Såvidt jeg forstår, så er kobberrør med pres (nu jeg ikke kan lodde) den absolut bedste og mest holdbare til rør, der vil svinge en del i temperatur. 

Havde jeg kunnet lave rør i rør hele vejen, var jeg gået med pex. Men dels er det noget mere omstændigt pga vores hus’ indretning. Dels slipper jeg med denne løsning for at se på flere rør indeni huset og at trække rør igennem isoleringen henover loftet.

For kobberrør er bare det pænere end pexrør, synes fruen og jeg
Annonce
S. Fabrin skrev den 25-11-2024 14:20:03

Det lyder utrolig billigt. Under eller omkring 1000 kr. for en 6 tons presse. For mange år siden kostede en 10 tons presse til dornpresning af kabelmuffer mange tusinde af kroner.

Det virker ufattelig billigt. Som jeg læser det, kan den alt det, jeg skal bruge til gds kobberrør presfittings. Er det korrekt forstået?

HrT skrev den 25-11-2024 15:00:54

Det virker ufattelig billigt. Som jeg læser det, kan den alt det, jeg skal bruge til gds kobberrør presfittings. Er det korrekt forstået?

Udfra det jeg kan se i annoncen er der ikke M bakker med som ellers er det mest normale presssystem. Hvis du køber den alligevel skal du sørge for at købe fittings til V bakker.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 25-11-2024 15:43:26

HrT skrev den 25-11-2024 15:00:54

Udfra det jeg kan se i annoncen er der ikke M bakker med som ellers er det mest normale presssystem. Hvis du køber den alligevel skal du sørge for at købe fittings til V bakker.

Jeg har købt pres fittings hos lavprisvvs. De står som v bakke. Dét havde jeg end ikke overvejet. Tak for godt råd 

Du kan tage ned og købe en med alle M bakkerne her:
Link ​​​

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 25-11-2024 20:08:09

Du kan tage ned og købe en med alle M bakkerne her:
Link 

Den brugte jeg til mit badeværelse i kælderen. Fungerer fint 

Blev brugt både til vand samt radiatorer.
Man skal lige tænke over rækkefølgen man presser i, samt om man kan komme til i hjørnerne.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis