Loftslampe kan ikke slukkes efter opsætningen

Hej gør-det-selv-godtfolk, 

Som så mange før mig herinde, er jeg stødt på et par udfordringer ved at sætte en loftslampe op. 

Jeg er lige tilflyttet en lejlighed i en ældre andel, og har kastet mig over at sætte en loftslampe op i soveværelset. Jeg fik den monteret i første forsøg, men efter at have tændt relæet igen, så fungerer afbryderen ikke - lyset slukker ikke...

Jeg har forsøgt at finde frem til en løsning, bl.a via andre tråde på dette fora, men de gamle ledninger i loftsudtaget volder problemer med at bestemme hvilke ledningstyper der er tale om.

I loftsudtaget er der fem ledninger: en som sidder i jord (var der til at begynde med), to ældre stofbeklædte ledninger; en sort og en hvid; to nyere ledninger med plastkappe i henholdsvis hvid og blå. Lampemuffen har en N og en L indgang med hver to indgange.

Jeg har arbejdet ud fra, at blå er en nul ledning (hører til i N), sort er en faseledning (sidder i L), men dette giver ikke lys. Jeg får til gengæld lys, hvis jeg ud over de to, sætter den hvide stofledning i N og den hvide plastbeklædte ledning i L - dog med det resultat, at lyset så ikke kan slukkes..

Jeg er lidt rådvild både med hensyn til tilslutningen af lampen så afbryderen fungerer, men også om ledningerne loftsudtaget opfylder moderne krav. Kommentarer og inputs modtages gerne på begge punkter.

Med venlig hilsen
Den rådvilde
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du montere ledningerne tilbage i klemmerne i udtaget, som de sad før du begyndte ?
Når der er stofledningerne, så bør man undgå at flytte på dem, hvis muligt. Man risikerer at isoleringen smuldre og at der skal trækkes nye ledninger.
Din lampe tilsluttes i klemmerne i udtaget, og det er nemmere at udlede hvor de skal sidde, når ledninger fra installationen sidder korrekt i klemmerne.
Du begynder med at montere ledningerne fra den faste installation igen. Ledningerne skal monteres i klemmerne med den store skrue 
Hvis du vil bruge mufferne på lampen, skal du forlænge med et par stykker ledning til klemmerne i udtaget. De monteres i klemmerne i hullet med de små skruer .
Og nu til montering af lampen. Du bliver nødt til at finde nul (blå?) og en af de andre.

fase
Hej djaydjay,

Tak for svar. Før jeg begyndte det her kulsejlet projekt, så sad den hvide stofledning og den hvide plastbeklædte ledning i N-klemmerne og den sorte stofledning og den blå i L-klemmerne.

Du har sikkert tilsluttet lampen den fase frem for tændledning.

Mon ikke den skulle have været tilsluttet metalmuffen til venstre?
Ok, så tror jeg din nul er blå/sort, hvid er fast fase og din tændledning er den, som er sat i jordklemmen.
I så fald skal din lampe tilsluttes i det lille hul ved siden af blå/sort, og den brune sammen med den der nu sidder i jord.
Annonce
Så sæt dem tilbage. Det tyder på at det er fase og nul. Prøv at forbinde den ene fra lampen til klemmen med blå ledning. Den anden fra lampen skal så til den der tænder lyset. 

fase
Mange tak for svar. Et par opfølgende spørgsmål: 

1) Ift. at slutte ledningerne fra den faste installation (dem der kommer fra loftet) til klemmerne møder jeg følgende udfordring. Der er kun fire klemmer med to huller og så en klemme kun med ét hul (se billede). Hvordan går det op? Hvilken ledning skal i single-klemmen? Jeg mindes, at både den blå og sorte ledning sad i henholdsvis det store og lille hul i samme L-klemme, da jeg begyndte. 

2) Når jeg derfra slutter ledningerne fra klemmerne til lampens muffe med et stykke ledning, er det så både den blå og brune del af mit ekstra stykke ledning jeg bruger? 
Du monterer de to ledninger, der er fase (hvid plast og den hvide stofledning) i den klemme med et hul. Der skal ikke tilsluttes flere ledninger i den klemme.
Nullerne (sort og blå) samler du i klemme med to huller .
Klip lige noget af det lange uisolerede kobber af.
Hvormange ledninger har du så tilbage?

fase
Ledninger fra huset skal i de store huller, altså sort og blå sammen i det store hul i klemme N, så kan din blå ledning fra lampe sidde i det lille hul i samme klemme.
Din nuværende ledning i jord (som reelt er tændledning) sætter du i det store hul i en anden klemme og din brune fra lampe i det tilsvarende lille hul.
De hvide samler du som Fabrin har bekrevet i en tredje klemme.
Så burde alle ledninger være på plads og projektet igen på ret kurs.
Det er noteret. Der er kun jord tilbage når faseledningerne og nullerne er monteret i klemmer (jord fremgår som den eneste ledning, som er spændt fast til en jordklemmen i billederne). 

Ift. faseledningerne, hvordan bærer jeg mig ad at tilslutte dem til lampemuffen, hvis de er samlet i en klemme med ét hul? 

Ps mange tak for råd og vejledning. Det er værdsat på sådan en søndag aften. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis