Hej gør-det-selv-godtfolk,
Som så mange før mig herinde, er jeg stødt på et par udfordringer ved at sætte en loftslampe op.
Jeg er lige tilflyttet en lejlighed i en ældre andel, og har kastet mig over at sætte en loftslampe op i soveværelset. Jeg fik den monteret i første forsøg, men efter at have tændt relæet igen, så fungerer afbryderen ikke - lyset slukker ikke...
Jeg har forsøgt at finde frem til en løsning, bl.a via andre tråde på dette fora, men de gamle ledninger i loftsudtaget volder problemer med at bestemme hvilke ledningstyper der er tale om.
I loftsudtaget er der fem ledninger: en som sidder i jord (var der til at begynde med), to ældre stofbeklædte ledninger; en sort og en hvid; to nyere ledninger med plastkappe i henholdsvis hvid og blå. Lampemuffen har en N og en L indgang med hver to indgange.
Jeg har arbejdet ud fra, at blå er en nul ledning (hører til i N), sort er en faseledning (sidder i L), men dette giver ikke lys. Jeg får til gengæld lys, hvis jeg ud over de to, sætter den hvide stofledning i N og den hvide plastbeklædte ledning i L - dog med det resultat, at lyset så ikke kan slukkes..
Jeg er lidt rådvild både med hensyn til tilslutningen af lampen så afbryderen fungerer, men også om ledningerne loftsudtaget opfylder moderne krav. Kommentarer og inputs modtages gerne på begge punkter.
Med venlig hilsen
Den rådvilde