Lukke store mellemrum i væg

Jeg søger lidt inspiration til at få lavet en pæn afslutning mellem en murstensvæg og to træ vægge.

Sagen er at den opmuret væg er blevet opført i en tid hvor man vist gik godt til den med bajere. Den er pilskæv!

Vi snakker 5mm luft i bunden og godt og vel 25mm for oven. Og nej det er ikke min beklædning af væggen der er skæv  ​ Den sidder fuldkommen perfekt i lod.

Hvordan gøres dette bedst pænt? En god fed fuge? 
Og kan akryl fuge overhovedet hæfte på dampspærretape som er en del af hæftefladerne. 

Se billede for bedre forståelse.

Mvh. Frank Østergaard
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er pladen jo sikkert monteret, men ellers så vil det mindst synlige være hvis du tilpasser pladen, så den følger væggen, evt med en smal fuge.
Pladen skal jo stadig være i lod.
Helt tilfældigt så passede rummet med 3 OSB plader i bredden. Jeg målte ved gulv, men glemte i top. Så det er en situation hvor jeg skal finde en løsning der kan dække over den skævhed  

Mvh. Frank Østergaard
Måske en grøn plante i hjørnet, som kan nå loftet  
Den er godt nok lidt svær, uden det bliver en noget synlig skævhed. Fintænker lidt mere over den.
Jeg tror desværre ikke skævheden kan gemmes helt væk. Uanset hvad så skal der ligges en fuge som lukker af mellem murværk og reglen.

Men er der noget i vejen for bare at fylde hele skidtet op med en akryl fuge? Den vil blive cirka 12mm dyb, og så selvfølgelig fra 5 til 25mm bred. Sådan cirka. 

Hvis den nu bliver lagt pænt og fladt op til pladen, så burde det næsten være "væk" efter en omgang maling. 

Mvh. Frank Østergaard
Nej, når det skal males, - så skal det nok blive fint. ​Så er der næppe nogen, som lægger mærke til det.
Eller lidt tvivl om ikke en MS-fuge ville være bedre end akryl, men måske andre kan byde ind på det.
Annonce
Du kan måske bruge noget fugeskum? Skære rent med en hobbykniv og så male pladerne+skum fugen
Hvis du har noget som er skåret at i højden, ville jeg skære nogle lister som passer ind i hullet. Det kan godt bestå af flere samlingen. Stop dem ind med lidt lim i bunden. Evt. ujævnheder kan så spartles med alm. spartelmasse.
Nu har du ikke beskrevet, hvad der i øvrigt skal ske med væggen, men hvis der skal filt på f.eks. vil det kunne blive helt usynligt.
Lad for guds skyld være med at eksperimentere med fugeskum, som der er en anbefaling af. Det overskydende skum som kommer på murstenene er ikke til at rense pænt af igen.

Kurt B. Andersen
Både mursten og trævæg (OSB plader) får en spandfuld hvid maling. 

Jeg har godt nok tænkt på en tynd liste der fylder det ud, men det vil nok ses meget tydeligt.
Eller måske en stor hjørneliste som kan dække over det. 

MS Fuge vil nok være bedre end Akryl nu når det lige bliver bragt op. Det plejer at virke til mere eller mindre alt.

Mvh. Frank Østergaard
Acryl fuge ved vi jo der kan males på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 24-11-2024 00:06:30

Acryl fuge ved vi jo der kan males på. 

Min eneste tanke er 25 mm acryl. Hvor længe går der før det sprækker

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også