Utæt paptag, er der en genvej til at finde hullet?

Hejsa

Jeg har en carport, som jeg har ombygget til isoleret skur.. 
Der er fladt tag med tagpap. 
Du har jeg opdaget at der kommer vand ned gennem taget, et sted.. 
Er der nogle gode råd? Overpap ser ok. Ud, dog med lidt bobler. Det er ca 5-6år siden, der blev lagt et lag overpap ovenpå det gamle tagpap, det var ret slidt.

Jeg ville helst undgå at skulle strippe al pap af, og lægge nyt på.. (men hvis det er eneste løsning, må det jo gøres😅)

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg følger lige med, fordi jeg har samme problem.
Er det ikke noget med, at man kan få en slags tjære-maling som man kan male hele paptaget med som tætner evt. huller/revner?

Man kan bruge jungkeit vandfast eller Borup tagtæt, hvis man ved hvor hullet er, mener den første vil kunne bruges i frostvejr :) 
Jeg kiggede lige lidt på dem.. 
Det virker som om jeg skal have et bud på, hvor utætheden er, ikke? Hos mig, har jeg Ingen ide!..
Da jeg googlede det, kom der en masse hits op (reklame) for tagmembraner.. som kan påsmøres.. 
Jeg tog lige et af firmaerne.. så nu skal jeg d alige afklare om det er en mulighed, og hvad sådan en omgang koster..

Utætheder i tagpap - vil mene alle inddækninger, overlæg og samlinger er først i søgelyset. Det checkes visuelt eller afprøves med vand på et tørt tidspunkt. Større buler kan måske giver kondens under. Ellers er der vel kun en helgardering.

Det er ofte ved overlæg, hvor man kan ane en revne ind under tagpap. Med en bordkniv eller spartel kan man finde de. 
Der er jo også en indikation neden under hvor man ser fugten, altså hvor det kommer fra sådan cirka selv om vandet kan løbe lidt på dampspærren. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Tak🙂
I min situation er der et gammelt paptag, som ikke burde have været utæt (men da det var en carport dengang er jeg ret usikker), hvor vi fik lagt et lag overpap ovenpå, for 5-8 år siden..
Jeg har lokaliseret, nedefra, hvor vandet kommer ind. Der er tagbrædder og det ene er vådt..og det drypper derfra.
Jeg må op og kigge igen, om der er synlige huller.. 

Ja og som cdp skriver teste med vand på en tørvejrs dag.

Hvis der er råd i træet neden under, hænger pappet ikke rigtig fast.
Hvis du kan få et inspektions kamera ind, vil du kunne se hvor der er vådt træværk, og dermed lokalisere utætheden til et begrænset område.

Vi prøver igen, i morgen --
Loftet er bare psb, så jeg har hevet lidt ned, og kan se underkanten af loftbrædderne. Jeg tror måske det er lykkedes at lokalisere det lidt.. så nu skal det bar blive tørvejr.. så prøver jeg med tagtæt, på de samlinger der er i det område af taget.. 
Lyder det nogenlunde fornuftigt?

Jeg fik skåret hul i tagbrædderne, inde mod huset.
Her kunne jeg se at vandet desværre kom højere oppe fra.
Det løb ned langs et spær. 
Der er tidligere på året monteret Velux her.. 
Montøren kommer i morgen og ser på det.. 🤞

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Find og køb din maling direkte på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis