Jord fra et kontakt til en anden på anden kreds?

Jeg har ikke jord ved min pilleovn og støvsuger til denne. Jeg før jævnligt statisk stød fra særligt støvsugeren. Jeg formoder at jord kan fjerne det?

Jeg har på den anden side af en væg en kontakt med jord. Er det lovligt at koble jord fra en gruppe med jord i en anden gruppe? (Naturligvis med korrekte kabler, aflastninger og alt det hejs, men der er immervæk forskel på at bore et hul ml to kontakter end få trukket nyt kabel tværs over huset og rillet ind i væggen). Hvis ja, er tanken at få skiftet en dobbelt kontakt uden jord til to kontakter (begge af shuko typen)
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne koble de to stikkontakter sammen. Demonter ledningerne fra den stikkontakt, du bruger til støvsugeren, og tilslut til stikkontakten på den anden side. ​

fase
S. Fabrin skrev den 22-11-2024 14:47:37

Du kunne koble de to stikkontakter sammen. Demonter ledningerne fra den stikkontakt, du bruger til støvsugeren, og tilslut til stikkontakten på den anden side.

Det er jo meget enklere end det, jeg tænkte. Tak for det forslag 👌

HrT skrev den 22-11-2024 14:49:48

S. Fabrin skrev den 22-11-2024 14:47:37

Du kunne koble de to stikkontakter sammen. Demonter ledningerne fra den stikkontakt, du bruger til støvsugeren, og tilslut til stikkontakten på den anden side.

Det er jo meget enklere end det, jeg tænkte. Tak for det forslag 👌

De demonterede ledninger skal selvfølgelig forsynes med muffer.

fase
@Fabrin
Er det ikke lovligt at gøre som trådstarter spørger om, altså trække et jordkabel fra stikkontakten bag væggen til afbryderne ved pilleovnen? Så forbliver belastningengen på de nuværende gruppeafbrydere.

Søren O
Det er lovlig og ganske fint at trække en-leder jordledning fra stikkontakt til andre installationer. Også selv om de 2 stikkontakter/afbrydere er på hver sin sikrings gruppe. 
Det er ikke sikkert det fjerner dine statiske "stød" da det kan være din krop som er opladet. Men det er da altid bedst at have delene jordforbundet.
Så må du gå efter andet bagefter, f.eks. undgå kunst stoffer i tøj ell. lign. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
ev elmand skrev den 22-11-2024 15:30:39

Det er lovlig og ganske fint at trække en-leder jordledning fra stikkontakt til andre installationer. Også selv om de 2 stikkontakter/afbrydere er på hver sin sikrings gruppe.
Det er ikke sikkert det fjerner dine statiske "stød" da det kan være din krop som er opladet. Men det er da altid bedst at have delene jordforbundet.
Så må du gå efter andet bagefter, f.eks. undgå kunst stoffer i tøj ell. lign.

Det er særligt støvsugning af pilleovn der afgiver elektriske stød. Nok til at jeg er den eneste der støvsuger den pt. Men selvom det er et lille stød vil jeg jo helst undgå et større ved at jorde det hele. 

Når du støvsuger pillerne så er det kulstøvet der giver statisk elektricitet.... jeg  har arbejdet en del med aktivt kul, npr man påfylde filtre så sugende vi det ind i filtrene (filtre på op til 2 m3) og under denne proces kan man nemt få de her statiske småstød... 
mfrost skrev den 22-11-2024 16:25:45

Når du støvsuger pillerne så er det kulstøvet der giver statisk elektricitet.... jeg  har arbejdet en del med aktivt kul, npr man påfylde filtre så sugende vi det ind i filtrene (filtre på op til 2 m3) og under denne proces kan man nemt få de her statiske småstød... 

Er der noget man kan gøre mod det? Det er nærmest det mest trælse ved pilleovnen pt

Jeg oplevede det samme da jeg sleb beton.
Måske en anti statisk støvsuger slange? Eller hjemmelave en med en ståltråd i støvsuger slangen forbundet til elektrisk jord? Så stødet afledes til jord. 
Hm, det må jeg i tænkeboksen med. Troede det blot har at få jord til maskinen
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis