Jord fra et kontakt til en anden på anden kreds?

Jeg har ikke jord ved min pilleovn og støvsuger til denne. Jeg før jævnligt statisk stød fra særligt støvsugeren. Jeg formoder at jord kan fjerne det?

Jeg har på den anden side af en væg en kontakt med jord. Er det lovligt at koble jord fra en gruppe med jord i en anden gruppe? (Naturligvis med korrekte kabler, aflastninger og alt det hejs, men der er immervæk forskel på at bore et hul ml to kontakter end få trukket nyt kabel tværs over huset og rillet ind i væggen). Hvis ja, er tanken at få skiftet en dobbelt kontakt uden jord til to kontakter (begge af shuko typen)
Jeg har ikke jord ved min pilleovn og støvsuger... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet at få lavet en forbindelse mellem mundstykke gennem slangen til støvsugeren. Prøv i første omgang med et stykke ledning.

fase
Du skal da prøve begge dele. aktiv jord på sugeren, og hvis det ikke virker en ledning igennem slangen og ud til mundstykket ( udlignings forbindelse)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvordan gør jeg det? Er det blot at forbinde mundstykket med en kobbertråd hele vejen til maskinens metal-dele?
Ja det vil være nok. I stedet for at have ledningen inde i slangen, kan den også ligge uden på. Så sætter du den fast med tape så den ikke generer. 
Hvis du har lagt mærke til det, så er første skridt efter en flylanding at sætte kabel fra maskinen til jord. Og alle forbindelser, kloakudsugning, påfyldning af brændstof, påfyldning af vand osv. forbindes med kabel før man kommer med slangen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
S. Fabrin skrev den 22-11-2024 20:40:41

Har du overvejet at få lavet en forbindelse mellem mundstykke gennem slangen til støvsugeren. Prøv i første omgang med et stykke ledning.

Men støvsugeren er jo ikke jordet som jeg forstår det. Ergo er det sikkert den der statisk afledes gennem trådstarter når han tager fat i den.

Afhængig af hvad gulv den kører på, om det er ledende eller ej, kan man jo montere en metalfjeder på metalskroget, der så slæber på gulvet og måske aflader.

Jeg har for mange år siden arbejdet med grafisk elektronik der var meget følsomt mht statisk el. En installation var på, vistnok, 3die sal på Nørrebro i Kbh., hvor en stor del af gulvet var dækket af gammeldags tæppefliser. Udstyret var jordet separat vha spyd i kælderen. Jordingen blev dog konstant dårligere end de vistnok 3 ohm vi fordrede. Efter sigende på grund af ændrede grundvandsforhold. Flere spyd blev monteret og forbundet.

Det var operatørerne der var den opladede del. De blev afladet gennem udstyret ved berøring. Det kostede defekter og penge. 

Løsningen der virkede var at bede dem om hver fredag at vande tæppefliserne omkring udstyret med vand + afspændingsmiddel. Fliserne blev derved ledende og personalet blev afladt når de nærmede sig isenkrammet, blev vi enige om var forklaringen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg tror, jeg gør alting galt. Jeg bruger typisk klipklappere indendørs eller strømper. Vi har trægulv. Og jeg bruger børstehoved til at rengøre ovnen (fjerner mere snavs som ofte sidder godt fast. Særligt på glasset er børsten bedst). Børstehovedet er på plastikrør.

Der er så meget statisk at asken klistrer til røret når det nærmer sig. Jeg bliver dog næppe populær hvis jeg vander gulvet herhjemme :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis