Automatsikring

Jeg har i mit sikringsskab en automatsikring, 3 faser, Legrand, klistermærket med "16 A".

Er det noget skod-udstyr?

Laderen til min elbil er tilsluttet til sikringen, nedreguleret til 13 Ampere. Der burde ikke være andet tilsluttet til sikringen, det har jeg - indrømmet - til gode at verificere 100%. Alligevel slår sikringen fra - kunne mærke den var tydeligt lun.

Jeg kan alt - når det lykkes.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis sikringen er tydelig lun, er det et tegn på overbelastning. Hvor lang tid går der inden sikringen kobler ud? 

fase
S. Fabrin skrev den 19-11-2024 14:06:16

Hvis sikringen er tydelig lun, er det et tegn på overbelastning. Hvor lang tid går der inden sikringen kobler ud? 

Den nåede at lade ca 25 kWh inden den slog fra. Laderen giver ved 13 A ca 9 kW, så ca 2½ time. Sikringen burde vel kunne holde til kontinuert 80% af de 16 A = 12,8 A

Jeg har indtil videre nedreguleret laderen yderligere, så den kun lader med 10 A, og så skal jeg sfl lige have verificeret, at der ikke ER tilsluttet andet til sikringen.

Du skriver "klistermærke". Er der ikke trykt tekst på selve sikringen?  Ofte står der C16 på en sådan sikring.
Er der andet end laderen tilsluttet til denne sikring?

Vi prøver igen, i morgen --
Noget tyder på at du har en ulovlig installtion en billader SKAL tilsluttes sin egn RCD (hpfi) og egen gruppe, der må IKKE været andet tilsluttet dette... 
Annonce
Hvis der laves en ny installation til opladning af elbil, skal den udføres med eget HPFI. Men er den en gammel installation med CEE stik er det tilladt at bruge det til opladning også selvom det ikke har dedikeret HPFI.
GodeVen skrev den 19-11-2024 14:42:55

Du skriver "klistermærke". Er der ikke trykt tekst på selve sikringen?  Ofte står der C16 på en sådan sikring.

Jo, ved nærmere eftersyn, der står C16 øtv.

En eller anden (forrige ejer) har i stor visdom placeret et dymo-mærke henover nederste del af sikringen med "16 A". Men ingen noter om hvad sikringen dækker af installation.

Og andre sikringer er mærket med noter sikringer har dækket, men efter ombygning af køkken er det ikke længere korrekt. Så jeg har en lille opgave til de lange vinteraftener.

GodeVen skrev den 20-11-2024 08:22:03

Hvis der laves en ny installation til opladning af elbil, skal den udføres med eget HPFI. Men er den en gammel installation med CEE stik er det tilladt at bruge det til opladning også selvom det ikke har dedikeret HPFI.

Jep. Har brugt et eksisterende CEE-stik i carport.

je_ns skrev den 19-11-2024 15:20:56

Er der andet end laderen tilsluttet til denne sikring?

Altså, det burde der ikke være. Og slet ikke noget der skulle trække væsentlig effekt (køl/frys, elradiatorer/vandvarmere, vm & tt, komfur og ovn er alle tilsluttet andre sikringer) . Men det er helt sikkert en lavthængende frugt jeg skal have verificeret ved lejlighed.

Hvis du slukker for gruppen, må det være muligt at finde det, der ikke virker.

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis