Forbinde N-ledning til lysdæmper

Jeg har lidt udfordringer ift at få mine nye lysdæmpere til at virke.

De gamle virker, men de behøver heller ikke den blå N-ledning.

Jeg har forsøgt at videreføre N-ledningen fra kontakten i bunden på billedet og så først op til lysdæmperen ovenover, og så videre igen til den øverste lysdæmper.

Det virker dog ikke helt efter hensigten.

Jeg kunne dog få lysdæmperen i midten til at virke, men den regulerer også kun et enkelt spot og er den eneste lysdæmper til dette.

Den øverste lysdæmper regulerer spots sammen med en identisk lysdæmper i den anden ende af gangen.

Er dette korrekt sat op eller hvor kunne der være en ​fejl?
Jeg har lidt udfordringer ift at få mine nye... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når du skriver en Alm afbryder i den ene ende, mener du så en lysdæmper?

Jeg tænker at jeg gerne vi have en lysdæmper i begge ender af gangen, som er koblet op på de samme spots. Det må kunne lade sig gøre… og er jo også det jeg har nu. 
Når du skriver en Alm afbryder i den ene ende, mener du så en lysdæmper?
Nej der menes en afbryder med en fjeder, så den virker som et ringetryk og giver en impuls, når den bliver påvirket.

Jeg tænker at jeg gerne vi have en lysdæmper i begge ender af gangen, som er koblet op på de samme spots. Det må kunne lade sig gøre… og er jo også det jeg har nu.
Det kan ikke lade sig gøre med to lysdæmpere i parallel. Men jeg kan ikke huske om det ikke er sådan, at hvis du holder afbryderen med fjederen inde, så dæmpes eller øges lyset i spotsene.

Jeg ville gerne have set forbindelserne til de gamle lysdæmpere, men lader sig ikke gøre.

fase
Her er det “gamle” setup som virker.

Det er den nederste af de to lysdæmpere som er koblet sammen med en anden lysdæmper - altså to lysdæmpere som arbejder sammen om at styre de samme spots.

Rent teknologisk ville det da undre mig, at man kan lave noget for 10 år siden som virker perfekt, og at man så pludselig ikke kan gøre det længere. 
Du viser en lysdæmper med 3 indgange og så den anden med 2 indgange ( jeg kan ikke se typen).
 Det bekræfter det som jeg skriver nemlig en master og en slave. Altså ikke 2 dæmpere men 1 som så styres af noget som til forveksling ligner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 18-11-2024 10:47:49

Du viser en lysdæmper med 3 indgange og så den anden med 2 indgange ( jeg kan ikke se typen).
 Det bekræfter det som jeg skriver nemlig en master og en slave. Altså ikke 2 dæmpere men 1 som så styres af noget som til forveksling ligner.

Fuldstændig enig. Så den ene skal skiftes til en afbryder med fjeder.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 18-11-2024 14:22:49

Fuldstændig enig. Så den ene skal skiftes til en afbryder med fjeder.

Vær i øvrigt opmærksom på, at det ikke er muligt at installere lysdæmperne som en korrespondance installation, dvs. med impulstryk eller fjederbelastet tryk. 

Vær i øvrigt opmærksom på, at det ikke er muligt at installere lysdæmperne som en korrespondance installation, dvs. med impulstryk eller fjederbelastet tryk.
Med de rette lysdæmpere er det muligt.

fase
Fik det løst med to dæmpere. Den ene er en impulsgiver og den anden en regulær lysdæmper. De arbejder sammen og fungerer dermed begge som touch dæmpere som arbejder sammen.

Se billede for de to der virker sammen.

Så blev opgaven løst. Og sagen med to dæmpe også opklaret.

fase
Den havde ev elmand spottet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis