Corian bordplade på IKEA køkken

Hej

Jeg er pt ved at opsætte mit nye IKEA køkken, men har planer om en anden bordplade end den de sælger. Jeg drømte lidt om en Corian bordplade eller anden tyndere bordplade. Jeg undre mig dog over den måde at IKEAs METOD skabe er på, hvor der blot er skruet en stål afstivning hen over toppen af skabet. Det betyder at en bordplade kun vil hvile på dem og ikke på dybde siderne af skabene. Er det meningen at man klodser det hele op med f.eks. knudsen kiler inden man så skruer bordpladen fast? Nogle steder stikker skruerne endda over og vil være den bærende del. Jeg kan bare se at dette kan give en udfordring ved tynde bordplader, hvis de kun er understøttet få steder. Hvad har i af forslag eller erfaring?

Se billeder.

Mvh
Henrik
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg undrede mig også over dette...
Jeg valgte at lave lidt vold (udfræsning) på skabets korpus så den kom ned i niveau, men hos mig var det også kun et skab jeg skulle arbejde med, da det var et vaskeskab i vores kælder.
Det er selvfølgelig noget andet at skulle gøre det på et helt køkken 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har også undret mig lidt over det, men har ikke gjort noget ved det fordi min bordplade er tyk. 
Skruen burde ikke stikke op over stålskinnen. Mine skruer stikker ikke op. Hullet til skruen i stålskinnen er måske for lille, så skruen ikke kan komme helt ned? Ellers er skruehovedet større end på de andre skruer. 

En hurtigere løsning end at lime trælister på i den rigtige tykkelse er måske at lægge et par klatter 2 komponent spartelmasse på skabssiderne ( f. eks Plastic padding), med lidt tynd folie over dem, og så lægge borpladen på, så får man et aftryk af bordpladen som understøtter borpladen. Plastikfolien kan fjernes når spartelmassen er hærdet. Jeg har brugt det før til noget andet, det virker fint. 

Hej
Det hurtige svar er at ikea korpus ikke egner sig til Corian plader på 12 mm. Især ved 80 cm korpus bliver nedbøjning ved belastning af bordpladen ret stor. Men de buer også noget ved 60 cm

En løsning jeg selv har brugt er at købe nye sarg til alle korpus i det køkken jeg selv har sat op. Eksempelvis https://www.skabsdesign.dk/metal-sarg-til-m60-skab-stal-pulverlakeret-sort-567-5x20x6mm-ex-skruer.html

De er imidlertid 2 mm for lange til indvendig bredde på ikea korpus så igang med overfræseren. Og tjek at de ikke sidder i vejen for evt skuffer. 

God arbejdslyst 
Jeg har pt. samme udfordring. Er ved at samle nye Ikea korpus også her stikker skruer ca. 1mm over jern sarg der hører til Ikea korpus.
Herudover virker Ikeas sarg meget spinkel, og bøjer meget når der trykkes på den.

Jeg skal have en 12mm. keramikbordplade herpå. Som jo bør have stabilt vederlag jævnt fordelt.

Kan nu se fra ovenstående svar at Ikea har et andet indvendigt mål end andre producenter. Så det er ikke bare lige at købe nye andetsteds fra.

Nogen der har løst denne udfordring?

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Ikea laver køkken der er beregnet til at få en 28 mm bordplade skruet fast nedefra og så giver de medfølgende beslag fin mening når pladen kan bære al vægt. Det er det standardudvalg de sælger i Danmark.

I Sverige sælger ikea også andre typer af bordplader - bla. noget stenkomposit, men jeg har ikke luret hvordan de gør dem fast og hvad de understøtter dem med. 

Alternativet til at købe en rigtig sarg til hvert element er at bibeholde Ikeas eget beslag og så i stedet lægge en 12-14 mm mdf eller krydsfinerplade under den ønskede bordplade - og præcist fræse ud i den så der er plads til Ikeas beslag.

Ikea har 12 mm løse sider i hele deres program af farver og træfolier og det øger stivheden men giver også et ekstra lag som nogen måske skal have æstetik-generalen til at godkende før/under/efter montering.

Af egen erfaring giver det en bedre stivhed med sådan en sandwich men der er stadig synlig nedbøjning især på 60 og 80 cm korpus. Hvis man er typen der tit stiller tunge genstande på køkkenbordet - ølkasser, vinflasker, gryder, service og hvad man skal ellers kan forestille sig er normalt at have i et køkken så skal man lige prøve om man selv synes det er acceptabelt 
Annonce
Vaskeskabs sarg er lidt anderledes en f.eks. et skuffeskabs.
Jeg har bordpladen på og kan ikke se skruen, men mine skruer rager ikke op, ( jo, måske 0,2mm   )
Det står i vejledningen, at der er undersænkning til skruehovedet.
I har måske skruet skruen skævt ind?
Ellers så må I tage en fil og file kanten af de aflange huller, så skruens konus kan komme længere ned.  
Det er helt klart vaskeskabene der er problemet. Der er 0,5mm undersænkning der hvor skruen skal sidde. Jeg tror bare at jeg fræser åbningen lidt med et forsænker bit og så brugere en skrue med et lidt fladere hoved. Så bliver det plant.
På dybde siderne må man så bare finde et eller andet materiale på 2mm som kan limes på. Så burde hele overfladen være i nogenlunde jævn højde.

Jeg smider er par billeder med min løsning, når jeg ser om det virker. :)
Ja. Eller slibe kanten med en Dremel eller en fil.
Som opfølgning på udfordringen.

Jeg endte med at slibe/fræse af kanten i hullet. Samt udskifte skruen med en model der har “lavere” hoved (en gipstræskrue i dette tilfælde).

Den under sænkning der er i vaskeskabets sarge fra ikea er ingenlunde nok til at skjule medsendte skruers hoved ved montering. Måske deres tolerancer er for unøjagtige i produktion.
Har løftet dette over for ikea.  De er meget lidt behjælpelige, da de jo i udgangspunkt kun sælger træ og laminatbordplader som jo er meget mere eftergivende end en 12mm keramik bordplade.

Selv efter denne modificering opdager jeg så at Ikeas “forstærket” sarge til vaskeskab er 1mm højere end et sarge på normale underskabe (se billede).

Så lige nu er jeg i gang med at forsøge at få 9 stk sarge til vaske skabe udleveret fra ikea som reservedel. Og så erstatte de spinkle der følger med de normale underskabe.

Se billeder:

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Du kunne godt nok have sparet meget arbejde ved bare at undersænke hele tværstiveren 2 mm ned i skabskorpusset.
2 små snit med en sav, og en spån med stemmejernet.

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også