Radiator.. Hjælp!

Vi har overtaget et hus, hvor vi nu så småt begynder at fryse fødderne. For en uges tid siden var det som om de tre radiatorer i kælderen stoppede med at virke. Jeg aner intet om sådan et anlæg, og håber på lidt råd herinde fra. 
Vi har installeret Tado termostater på halvdelen af radiatorerne i huset (herunder én i kælderen). Det ser dog ikke ud til, at de overhovedet kan nå op på det angivne temperatur. Skruer jeg op for varmen på anlægget så synes jeg ikke det ændrer noget, andet end Retur temp. stiger (lige nu hedder den Ca 68 ind og 32 ud). Jeg har været rundt og lufte ud, samt motioneret stifterne bag termostaten alle steder, og de kan alle glide uden problemer. Det er som om vores 1. Sal får fint med varme, og så bliver det meget dårligere ned ad. Jeg kender som sagt ikke sådan et anlæg her, så har prøvet at køre cirkulationspumpen på alle forskellige indstillinger. 
Nogen forslag? 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan skyldes luft i lodrette rør.

Prøv at sænke trykket til 1-1.5 bar og kør med cirk. pumpe og udluft radiatorer m.v.
Dernæst prøv at hælde vand på anlægget igen op til 2½-3 bar - måske kommer der cirkulation igen.
Tak, det vil jeg prøve 👍
Talte med en vvs'er i forbindelse med overtagelse af huset. Han sagde at vi skulle have 1,8 bar på. Kan anlægget godt holde til at få fyldt så meget på, som du siger?
den ventil der står ravk på drej den om på 4 og tryk på knappen midt på cirkulations pumpen til den står på nr 2 streg til venstre -tallene på pumpen skulle så gerne stige. trykket på anlægget skal ikke være højere end 1,8 -2.0 bar ​trykket ser ud til og passe fint nok som det er
jensen55 skrev den 15-11-2024 10:31:29

den ventil der står ravk på drej den om på 4 og tryk på knappen midt på cirkulations pumpen til den står på nr 2 streg til venstre -tallene på pumpen skulle så gerne stige. trykket på anlægget skal ikke være højere end 1,8 -2.0 bar trykket ser ud til og passe fint nok som det er

Tak for input. Det er som regel det jeg har prøvet, uden held. 

Gav det lige et skud mere, og ganske rigtigt: cirka. Pumpen kører op på Ca 10W, retur temp stiger til 41 grader (med 68 grader ind). Ingen af temperaturerne i Tado appen har ændret sig, og de øvrige radiatorer bliver heller ikke varme..
Må næste bare have fat i en Vvs'er.. 
Prøv at stoppe din cirkulationspumpe, og gentag udluftningen af dine radiatorer.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 15-11-2024 18:35:53

Prøv at stoppe din cirkulationspumpe, og gentag udluftningen af dine radiatorer.

Desværre gav det ikke pote.. 

Temperaturen på mine radiatorer stiger Ca 0,5-1 gad, mens retur temperaturen stiger med 6-9 grader, og kommer op omkring 40 grader.. 
Vores hus har lige haft præcis samme symptom som dit. Fint med varme på første sal men forsvandt nedad.

For vores vedkommende var det differensregulatoren, jeg ved ikke om du har sådan en fætter i dit system, men prøv og tjek det (kunne godt lidt ligne den der er på billede 3 mellem termostaten og trykmåleren). Hvis du har så prøv og motioner den ved at trykke skruen(den med den lige kærv) i midten ind og ud, man skal trykke lidt hårdt men så kan man motionere den lidt ligesom en pal i en radiatorventil.

Symptomet kunne nemt observeres ved at se at flowet gennem systemet gik fra 80L til 180L. 

Øv, ingen held med jeres forslag, men I skal have tak for forsøget.
Vvseren var forbi, og mistænker en defekt ekspansionsbeholder(?). Så han kommer forbi mandag og fikser det. 
Mistænker en defekt ekspansionsbeholder? Det burde en vvs-er da hurtigt kunne afgøre.
Hvis ellers dit manometer virker, og konstant står på 2 bar, er trykket i orden. Du kan kontrollere beholderen ved lige at tage de meste af trykket af anlægget (f.eks. ned til 0,5 bar). Hvis du så kan fylde anlægget i løbet af nogle få sekunder er der ikke megen virkning i beholderen. Har du mulighed for at nåle trykket i beholderen (alm. bilventil), skal du kunne måle ca. 0,8 bar når trykket er på 0 i varmeanlægget. Mangler der tryk, så prøv at pumpe op. 

Søren O
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis