Kælder - Hvad er det her for en konstruktion?

Vi er nede i min kælder, hvor jeg netop har fjernet alle gipsvægge.

Jeg støder der på et par ting.

1 - Jernprofiler, som står under tværlægterne
De forkommer mig ikke at bære noget, da jeg kan dreje lidt på dem.
De er støbt ned i gulvet.

Hvorfor mon de er sat op?
Er det forbndet med større fare at fjerne dem?

2 - En lidt sær åben opmuring.
Lidt i forbandt, men så alligevel ikke.
Sorte sten, som havde der stået en osende ovn.
En murbøsning i toppen.
Stenene ligger på den smalle led og udgør - vel - en børende væg?

3 - Fugtoptrækning fra gulvet.
Der er lagt dampspærre ud og laminatgulvet var knastørt.
Men der var ikke lagt dampspærre ud under gipsvæggene, hvor han havde stillet en krydsfinerplade som første lag og der var der trukket 2.5 cm fugt op i dem.
Der var også isolering - Noget af det var decideret vådt.

Jeg skal nu overveje, hvad jeg gør.
Enten mørtler jeg det op og lader det stå åbent.
Eller også sætter jeg gips op igen, men lader der ​være udluftningskanaler.

Hvad tænker I?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan ikke lige gennemskue de jernprofiler. Men der er ingen tvivl om at der har været et ildsted. Sikkert en gruekedel. 
Muren er næsten helt sikkert bærende så den må du ikke fjerne. Jeg ville nok fjerne jernprofiler, og så pudse muren op. Men du kan jo også sætte metal lægter op og så lave en forsats væg af fibergips. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svaret!

1)
Det er også min egen tanke - At de kan fjernes, da der jo er en mur til at bære.
Men jeg ved bare ikke noget om bærende konstuktioner.

Det pæneste resultat vil nok være at fjerne dem og pudse op - Men hvordan ved man, om sådan nogen der overhovedet kan fjernes?

2)
Jeg tænker dog at lægge dampspærren helt ind til væggen, da der så ikke trækker fugt op i gipsen, og lave en forsatsvæg.

Jeg vil lægge det ekstra stykke dampspærre under den nuværende, så evt fugt ikke kan trække ind over den, men bliver låst dernede.

Vil I mene, at der skal laves udluftningskanaler, da der sikkert kan trække fugt op fra væggen?
Gips og forsatsvæg med organiske materialer i kælder er generelt no go, k2 på enhver tilstandsrapport. Der er veldokumenteret og omfangsrigt materiale der ligger til grund for at man er holdt med at anvende løsningen i kælder.
Du bør lave en løsning i uorganisk materiale istedet eg multiblokke/gasbeton. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Aha - Tak for info!
Vil det være ok at mure gasbeton op omkring jerndragerne og så pudse med cementbaseret diffusionsåben spartelmasse og male med en ligeledes diffusionsåen maling, eks. Cempexo?

De fleste bruger vidst skamowall eller multipor. Det skal pudses med en mørtel med god vedhæftning og diffusionsåben. Der findes specialprodukter til formålet men ved ikke om de er bedre end alm strand/bakkemørtel.
Hvis man ikke vælger en indfarvet puds ville jeg male med en silikatmaling.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Det er de færreste, som vil ofte tid, kræfter og ikke mindst penge på at montere jernprofiler, hvis de ikke har et formål. Så bare at fjerne dem ville jeg være meget påpasselig med. De er der nok af en grund.

Det er ret tydeligt, at der har været en skorsten midt på væggen. Det er derfor forbandt er underligt og der er sort.
Måske rummet ligefrem har været delt i to omkring skorstenen, så den har stået i et hjørne.
Mit bud vil være, at skorstenen har haft en stabiliserende virkning i konstruktionen, og at det derfor har været nødvendigt med jern profilerne, da den blev fjernet. Sandsynligvis har en fagmand (ingeniør, bygningskonstruktør) specificeret præcis hvad der er er krævet. Igen, en amatør ville ikke bruge tid og penge på at montere jern uden grund. Jeg ville ikke fjerne dem uden at konsultere en fagmand.

Det er en virkelig dårlig ide at slutte fugten inde. Du har allerede set, at den var begyndt at suge op i de tidligere plader. Hvis du tætner 100%, så vi fugten vandre op gennem dine vægge og på et tidspunkt nå op til dine bjælker i etageadskillelsen - og dem ønsker du ikke at få råd i.

Så hvis der skal plader på, så lav det med multipor eller skamowall som foreslået.

Ja de to jernstolper har da helt sikkert et formål, måske de træstrøer ​de understøtter, ikke går ind og har fat på muren ?

Vi prøver igen, i morgen --
Find evt. de originale bygningstegninger. De kan give et hint om oprindelig opbygning. I mange kommuner kan de downloades online fra kommunens byggesagsarkiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Køb din spartelmasse online på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis