Solceller til makita

Så den gal igen.
Jeg har fået en super mærkelig ide igen.
Efterhånden er det jo blevet meget normalt med eks powerbanks med solceller. Selv overvågningskamera har solceller ovenpå sig og har jeg selv erfaring med over et år hvor det ikke har været nødvendigt at lade disse kameraer.
Kan man virkelig ikke på en solcelledrevet oplader til makita 18 volt batterier?
Jeg har en del makita udstyr efterhånden, men har eks 6 stk 6 ah batterier som i sommerhalvåret bruges en gang om ugen på makita plæneklipperen, så tænken var en mindre mobil solcelle der kan lade de batterier hen over ugen.
Findes der ikke allerede et system til dette eller kan man lave det? Og gerne simpelt/ikke for dyrt da ideen derved hurtigt dør.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Opsætter lige et forslag her - en ex. 300w / 12Vdc solcelle kobles en auto inverter, der genererer 230vac ( ca. )  til din nuværende batterilader - dette er med ret stort tab. En tilsvarende 300w/24vdc solcelle begrænses/reguleres til max.20v og lader direkte på dit batteri. mindst tab her sandsynligvis. Jeg mener at ens solceller kan både serie og parallel kobles, effekten er den samme uanset kobling, men i parallel med dobbelt strømstyrke. Er der mon en lade begrænser i nyere Litium batterier? i så fald skal lade strøm/spænding tilpasses dette. ​300W / 20V​​​

Makita laver også en lader der kan forsynes med 12 - 24 volt, og lade 18 volt batterier op..
Måske det var nemmere??

Vi prøver igen, i morgen --
jeg har set nogle set på nettet der er specifikt lavet til plæne klipper robotter - så det kan lade sig gøre.  Men jeg tror ikke det kan betale sig i kr/øre. 
je_ns skrev den 07-11-2024 17:56:10

Makita laver også en lader der kan forsynes med 12 - 24 volt, og lade 18 volt batterier op..
Måske det var nemmere??

Ved det. 😀 var nu mere på udkig efter om der fandtes en nogenlunde plug and play løsning. Nu når man eks kan få powerbanks til relativt små penge med indbygget solceller. 

swayde skrev den 07-11-2024 19:17:33

jeg har set nogle set på nettet der er specifikt lavet til plæne klipper robotter - så det kan lade sig gøre.  Men jeg tror ikke det kan betale sig i kr/øre. 

Ved jeg. Blandt andet hushvarna har også systemer til deres robot hvor de drives af en solcelle ved ladestanderen. Jeg tror kun vi vil se en fremtid hvor el gradvist vil blive dyrere. Så på nuværende tidspunkt er der nok ikke en kæmpe økonomisk gevinst. Men som sagt kan man få eks powerbanks med indbygget solcelle paneler som faktisk er relativt gode for få penge, du kan få overvågningskameraer med solceller hvor nogle modeller aldrig har behov for at lade udover det solcellerne kan levere. Så hvorfor ikke også en makita lader med solceller? 

Som sagt tror jeg på man skal tænke sig om ift sit forbrug. Vi har i gennemsnit over de sidste 3 år brugt 2600 kWh på et hus fra 1976 på 177 kvadratmeter plus en garage fra 2011 på 75 kvadratmeter, og vi gør ikke noget anderledes i hverdagen, vi har ligesom så mange andre, robotstøvsuger, ovn, komfur, airfryer, 2 køleskabe 2 frysere, luft til luft pumpe i garagen, fuld led spot i huset, soundbar osv. derudover spiller jeg som dj så jeg har ret ofte moving heads og lign kørende når de skal programmeres.

Den eneste grund til vi ikke ligger meget højere er fordi vi tænker os om ift vores forbrug ved eks at købe apparater der er opgjort til et relativt lavt forbrug, og som sagt føler jeg ikke på nogen måder at vi går på kompromis i hverdagen. Men jeg tror også på vi for relativt få midler kan nedbringe forbruget yderligere, blandt andet ved at vores Makita DLM532 kan køre på strøm fra solceller. Men det er kun attraktivt hvis det kan laves for et godt stykke under 1000 kr. 
Annonce
Der en nok ikke mange, der ville købe et batteri med solceller til deres værktøj, når de fandt ud af hvor lang tid der skulle ligge i sollys for at lade op.

Overvågningskameraer og robotplæneklippere står ude i solen hele tiden, så der giver det mening at have solceller. Ved robotplæneklippere skal arealet af solceller være større end plæneklipperen selv, for at få nok energi.

Hvis man forstiller sig 45x80 mm solceller på et 18 V batteri på 4 Ah, kan man regne ud hor længe det skal ligge i solen for at lade op. I kraftig sol vil solcellerne give 2 watt. Hvis der er 8 timer af kraftig sol om dagen, skulle batteriet ligge ude i 4 til 5 dage. Om vinteren skulle man nok regne med 2 måneder.
Øøhh, hvis batteriet er 4 Ah og det bliver ladet med 2 A så tager det vel 2 timer at levere 4 Ah?
Hvis strømmen ikke er Max hele tiden noget længere tid.
Eller er jeg træt og bør gå i seng?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Lad os antage at man lader boremaskinen op 100 gange i dens levetid.

Hver opladning koster 18v*2A=0.036 kW * 2 timer * 3 kr/kWh = 21 øre. Lad os sige der også er et tab der er lige så stort så 100% oveni. 
Dvs. ca. ½ kr per opladning. Det betyder at det i løbet af maskinens levetid koster 42 kr !!
Hvis man som jeg, godt kan glemme at der står batterier til ladning, tænker jeg en timer der er stillet til den tid det nu tager at lade sine batterier op, er et bedre tiltag.

Har tænkt på at lave det, men ikke udført endnu, har pillet en mekanisk timer ud af et apparat engang, som jeg husker kan den stilles fra få minutter til to timer, ved at dreje en knap. (som på et gammeldags æggeur..)

Her til aften satte jeg 3 batteriet til ladning, og slukker først laderene engang i morgen, ved ikke hvad de bruger i tomgang men lidt er det jo nok..

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis