Solceller til makita

Så den gal igen.
Jeg har fået en super mærkelig ide igen.
Efterhånden er det jo blevet meget normalt med eks powerbanks med solceller. Selv overvågningskamera har solceller ovenpå sig og har jeg selv erfaring med over et år hvor det ikke har været nødvendigt at lade disse kameraer.
Kan man virkelig ikke på en solcelledrevet oplader til makita 18 volt batterier?
Jeg har en del makita udstyr efterhånden, men har eks 6 stk 6 ah batterier som i sommerhalvåret bruges en gang om ugen på makita plæneklipperen, så tænken var en mindre mobil solcelle der kan lade de batterier hen over ugen.
Findes der ikke allerede et system til dette eller kan man lave det? Og gerne simpelt/ikke for dyrt da ideen derved hurtigt dør.

Så den gal igen. Jeg har fået en super mærkelig... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je_ns skrev den 10-11-2024 22:01:55

Hvis man som jeg, godt kan glemme at der står batterier til ladning, tænker jeg en timer der er stillet til den tid det nu tager at lade sine batterier op, er et bedre tiltag.

Har tænkt på at lave det, men ikke udført endnu, har pillet en mekanisk timer ud af et apparat engang, som jeg husker kan den stilles fra få minutter til to timer, ved at dreje en knap. (som på et gammeldags æggeur..)

Her til aften satte jeg 3 batteriet til ladning, og slukker først laderene engang i morgen, ved ikke hvad de bruger i tomgang men lidt er det jo nok..

Nu ved jeg jo ikke hvor dine batterier står til opladning, men hvis det er et sted med opvarmning, termostat- e.l.-styret, så indgår den energi der ikke går i batterierne jo som el-varme i lokalet. I det mindste den del af året hvor lokalet ellers opvarmes af noget andet end solen.

Det har jeg i øvrigt også argumenteret relativt til f.eks. div andet el-udstyr på stand-by e.l. Eneste anden negative side er hvis man har en anden opvarmning der er billigere.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
swayde skrev den 10-11-2024 22:27:41

Jeg købte sådan en til håndklædetørreren :
https://www.amazon.de/ANSMANN-Socket-Switchable-Household-Appliances/dp/B081FVXTTC/
Den lader til at have 0 watt forbrug, i standby, formodentlig ved at dens egen strømforsyning sidder efter et relæ, man aktiverer med knappen.
Om den holder ved jeg ikke, men det er lettere end at lave sin ehen

Det var da genialt, tak for linket..

Den er tilføjet min kurv på Amazon  de, så kommer den med når jeg får lidt flere småting samlet sammen..

Vi prøver igen, i morgen --
JohnLarsen skrev den 10-11-2024 23:20:14

Hvis man som jeg, godt kan glemme at der står batterier til ladning, tænker jeg en timer der er stillet til den tid det nu tager at lade sine batterier op, er et bedre tiltag.

Har tænkt på at lave det, men ikke udført endnu, har pillet en mekanisk timer ud af et apparat engang, som jeg husker kan den stilles fra få minutter til to timer, ved at dreje en knap. (som på et gammeldags æggeur..)

Her til aften satte jeg 3 batteriet til ladning, og slukker først laderene engang i morgen, ved ikke hvad de bruger i tomgang men lidt er det jo nok..

Nu ved jeg jo ikke hvor dine batterier står til opladning, men hvis det er et sted med opvarmning, termostat- e.l.-styret, så indgår den energi der ikke går i batterierne jo som el-varme i lokalet. I det mindste den del af året hvor lokalet ellers opvarmes af noget andet end solen.

Det har jeg i øvrigt også argumenteret relativt til f.eks. div andet el-udstyr på stand-by e.l. Eneste anden negative side er hvis man har en anden opvarmning der er billigere.

Det er i min garage som normalt ikke er opvarmet, kun hvis jeg  laver noget derude, sætter jeg varme på.

Vi prøver igen, i morgen --
@JohnLarsen Jeg håber du har fået sovet godt ;-)
2 W ved 18 V er ikke 2 A. Det er nærmere 0,11 A

For del år siden havde en af TV-kanalerne fået Bolls Testcenter til at undersøge en powerbank med solceller. Når den ladede lyste en lysdiode. Det viste sig at lysdioden brugte mere energi, end ​hvad solcellerne afgav. Der var ikke noget kredsløb der sikrede batteriet mod overopladning fra solcellerne, men det var altså også ligegyldigt, da det aldrig ville ske.

GodeVen skrev den 10-11-2024 20:46:18

Der en nok ikke mange, der ville købe et batteri med solceller til deres værktøj, når de fandt ud af hvor lang tid der skulle ligge i sollys for at lade op.

Overvågningskameraer og robotplæneklippere står ude i solen hele tiden, så der giver det mening at have solceller. Ved robotplæneklippere skal arealet af solceller være større end plæneklipperen selv, for at få nok energi.

Hvis man forstiller sig 45x80 mm solceller på et 18 V batteri på 4 Ah, kan man regne ud hor længe det skal ligge i solen for at lade op. I kraftig sol vil solcellerne give 2 watt. Hvis der er 8 timer af kraftig sol om dagen, skulle batteriet ligge ude i 4 til 5 dage. Om vinteren skulle man nok regne med 2 måneder.

Jeg snakker heller ikke om solceller på selve batteriet, det ville også være alt for udsat, men en lader med et solcellepanet. Eks ala det der sidder på flere powerbanks hvor man folder en solcelle ud og derfor vil få et markant større areal. Og i mit tilfælde er det også primært om sommeren det skal bruges. 

Annonce
Thomas_Mygind skrev den 10-11-2024 21:34:09

Lad os antage at man lader boremaskinen op 100 gange i dens levetid.

Hver opladning koster 18v*2A=0.036 kW * 2 timer * 3 kr/kWh = 21 øre. Lad os sige der også er et tab der er lige så stort så 100% oveni.
Dvs. ca. ½ kr per opladning. Det betyder at det i løbet af maskinens levetid koster 42 kr !!

Dit regnestykke passer ikke helt. Nu snakker jeg ikke om at lade til boremaskine men batterier til plæneklipperen, altså stadig makita batterier og der vil regnestykket se noget anderledes ud, du regner med 2 ah men de er alle på 6 ah, jeg bruger typisk imellem 6-8 batterier pr. Gang plænen bliver slået hvilket er ca. 32 gange årligt. Og er det et system der virkelig fungerer så kan jeg også bruge det til de batterier jeg eks bruger til løvblæser som er 2 stk 6 ah batterier hvilket den på fuld styrke tømmer på 12 min så det er ca. 26x6 ah opladninger på et år. Derudover er der det jeg bruger til trimmeren som er ca. 30x6 ah årligt. El værktøj bruger minimalt strøm hvorimod havemaskiner bruger markant mere. Så hvorfor ikke tænke det lidt smart? 

Det er ikke så relevant for mig, stopper typisk laseren når batteriet er ladet op, jeg har mulighed for at lade 4 batterier af gangen. Men synes dog stadig det kunne være lidt spændende og se ind i om jeg ville kunne lave noget i denne stil med solceller. 

Det ender stadig ud i at der vil være ganske få, der vil være interesseret i sådan et produkt. Det er ikke mange, der vil bruge så lang til på at slå græs, at de skal bruge 6 til 8 batterier. I stedet for at købe solceller, ville de fleste nok købe en større græsslåmaskine eller en robot.
GodeVen skrev den 11-11-2024 09:29:33

Det ender stadig ud i at der vil være ganske få, der vil være interesseret i sådan et produkt. Det er ikke mange, der vil bruge så lang til på at slå græs, at de skal bruge 6 til 8 batterier. I stedet for at købe solceller, ville de fleste nok købe en større græsslåmaskine eller en robot.

Sorry min ret sene tilbagemelding. 

1. Vi skal også have robot på et tidspunkt, men der vil være områder hvor en robot ikke kan køre og derfor vil vi aldrig kunne slippe helt for en anden plæneklipper.
Vi kan ikke købe en større plæneklipper da 56 cm er den største jeg har kunnet finde som håndskubber og en havetraktor er ikke en mulighed på den grund. Græsplænet er delt i 2 hvor der er nogle enkelte trappetrin imellem og et sted en ret smal passage, så vil hurtigt tage meget længere tid. Men selvom det er 6-8 batterier så tager det stadig kun omkring 1,5 time at slå det hele. Og jeg har jo trods alt 4 batterier med af gangen, så er ikke fordi jeg skifter batterier konstant.

Jeg har nu bygget et solcelle system. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis