forstærke gitterspær

Jeg har en lade med gitterspær i træ 7m brede, tag er eternit.
Det skal en kip bjælke fra gavl og 5m ind, for at få mere loft højde i et område.
Det spær, kip bjælken skal hvile på, hvordan forstærker jeg det? Nogen gode råd?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan acceptere en stolpe til gulv “under kipbjælken” på gitterspæret skal der nærmest ingen forstærkning til.

Søren O
Søren O skrev den 07-11-2024 13:00:10

Hvis du kan acceptere en stolpe til gulv “under kipbjælken” på gitterspæret skal der nærmest ingen forstærkning til.

Tak for dit svar Søren. Desværre går det ikke med en stolpe, da der skal være en auto lift. 

Det var i enden af kipbjælken jeg ville sætte stolpen. Du skal vel have din lift hvor du har stor lofthøjde.

Søren O
Søren O skrev den 07-11-2024 15:33:13

Det var i enden af kipbjælken jeg ville sætte stolpen. Du skal vel have din lift hvor du har stor lofthøjde.

Kip bjælken på 5m hviler i gavlen i den ene ende af bygningen. Bygningen er 27m lang. Den anden ende af kip bjælken skal hvile på et spær som så skal forstærkes.  Således er der 5 m hvor lofthøjden er gulv til kip. Håber du forstår 

Hvordan tænker du det. Hvis du tager hele gitteret væk i et gitterspær, dvs bund og støtter op til spærsider. Så kan jeg ikke se at en kipbjælke bær særlig meget  og slet ikke den nedbøjning som tagbelægning og evt snelast giver.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
kovas skrev den 07-11-2024 17:34:44

Hvordan tænker du det. Hvis du tager hele gitteret væk i et gitterspær, dvs bund og støtter op til spærsider. Så kan jeg ikke se at en kipbjælke bær særlig meget  og slet ikke den nedbøjning som tagbelægning og evt snelast giver.

De gitterspær der mister deres “gitter” bliver forstærket. Jeg ved dog ikke hvordan det spær der skal tage vægten fra kipbjælken skal laves. 

Rød = kip bjælke
Grøn = spær der forstærkes
Gul = spær der skal bære meget og forstærkes men hvordan???

Det kan sagtens lade sig gøre, men det gule spær kommer til at få så meget belastning at du bør få en ingeniørberegning på det.
Sørens forslag med en søjle er langt det nemmeste. Står den i vejen kan den flyttes til næste spær.

Selvbygger med stort S. 
Enig med Trådstarter i at en søjle midt i det "hele" vil være meget uhensigtsmæssigt.

Det gule spær som Trådstarter har tegnet kan sagtens erstattes af nyt Gitterspær, evt. med placering af nyt til venstre for det gule spær. 
Langt det nemmeste er at spørge en Spærfabrik om at fremstille et nyt spær som kan bære belastningen.

Vedhæfter Lillihedens dim tabel for bl.a. kip bjælke side 8. Der findes også dim for tilhørende spær.

Det er jo kun 2 spær som "ødelægges" Så vi må formode at trykket fra første spær går til gavlen, og så skal det gule spær tage trykket fra 2. spær. Selv om de 2 spær reduceres så bærer de stadig tagfladen.
Det ville jeg løse ved at skrue tilsvarende træ på det gul markerede spær på alle flader. Og også sømbeslag osv. på tænger. 
Det vil sige lave et stort set identisk spær som skrues sammen med det eksisterende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis