forstærke gitterspær

Jeg har en lade med gitterspær i træ 7m brede, tag er eternit.
Det skal en kip bjælke fra gavl og 5m ind, for at få mere loft højde i et område.
Det spær, kip bjælken skal hvile på, hvordan forstærker jeg det? Nogen gode råd?
Jeg har en lade med gitterspær i træ 7m brede, tag... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for jeres indspark gutter.
Jeg havde selv tænkt at smide en limtræsbjælke på tværs (rød streg) samt en stolpe op til kip bjælken. Men måske det er billigere og nemmere at lave et nyt stærkt spær. Men jeg skal jo samle det inden i bygningen så spæret kan ikke være færdig lavet.

Du tegner 2 grønne gitterspær, hvordan hænger det sammen med de 5 meter, da det giver en centerafstand på 1,67 meter?
Normalt er max centerafstand for gitterspær 1 meter.
I så fald du kun har 2 grønne gitterspær må der være overstørrelse af lægter?
Alt andet lige, burde du have 4 grønne gitterspær?

I henhold til tidligere vedhæftet pdf fil, side 8, så skal du have en limtræsbjælke på 115x333, eller noget med tilsvarende styrke.

Det kan kun blive noget "Klamp" hvis du selv begynder at forstærke det gule gitterspær. Ligeledes uden dokumentation ved opstået skade.

Langt det billigste er nyt fabriksfremstillet gitterspær, måske ikke dyre end en lokal særskilt Ingeniør beregning.

Det kan ikke være rigtigt at du er nødt til at samle et nyt gitterspær på stedet?
GSH skrev den 08-11-2024 11:41:30

Du tegner 2 grønne gitterspær, hvordan hænger det sammen med de 5 meter, da det giver en centerafstand på 1,67 meter?
Normalt er max centerafstand for gitterspær 1 meter.
I så fald du kun har 2 grønne gitterspær må der være overstørrelse af lægter?
Alt andet lige, burde du have 4 grønne gitterspær?

I henhold til tidligere vedhæftet pdf fil, side 8, så skal du have en limtræsbjælke på 115x333, eller noget med tilsvarende styrke.

Det kan kun blive noget "Klamp" hvis du selv begynder at forstærke det gule gitterspær. Ligeledes uden dokumentation ved opstået skade.

Langt det billigste er nyt fabriksfremstillet gitterspær, måske ikke dyre end en lokal særskilt Ingeniør beregning.

Det kan ikke være rigtigt at du er nødt til at samle et nyt gitterspær på stedet?

Du har ret, der er 5 gitterspær, min tegning var blot tænkt som en princip skitse, beklager evnt forvirring i den forbindelse. Jeg tænker at jeg vil betale for en beregning således at det gule gitterspær kan klare vægten og så bestiller jeg en kip bjælke fra Lilleheden. Bygningen er helt fyldt med gamle biler og der er derfor ikke megen plads til et at helt nyt gitterspær kan komme ind,  men det kan der vel laves om på. (Biler må flyttes). Tak for din / jeres tid. 👍

Fik måske ikke oplyst eller gjort det klart at Fabrikker for Gitterspær også selv laver beregninger, selv for specielfremstillet forstærket gitterspær.
Beregningen og dokumentation følger med i prisen. 
Derfor er det unødvendig med ekstern dyr Ingeniør beregning, da given Ingeniør ikke nødvendigvis har beregningsprogrammer og daglig erfaring og rutine for beregning af Gitterspær.
Jeg ville lade spær være spær og lave det røde i stregtegningen i noget jern til at understøtte enden af kipbjælken og etableres umiddelbart ved siden af eksisterende spær.
Vederlagsplade på ydermur, bjælke på tværs mellem ydermure (korrekt dimensioneret selvfølgelig) og en understøttet hylde på den lodrette stolpe som kipbjælken kan ligge af på, tror det giver mindre bøvl end at sætte nyt spær ind.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Når der er tale om jernbjælke er det a la nedenstående, eller mere:
F.eks. en 7 meter lang jernbjælke, a la styrke med Enertimoment på  niveau af ca. 15.000 cm4.
En IPE 360 på ca. 400 kg eller en HEB 260 på ca. 651 kg.

F.eks. en Limtræsbjælke, Tak for kaffe!
Ovennævnte er årsagen til mit input.
Man får langt mere ud af ny Gitterspær eller en form for Gitterbjælke.

Blot til info til dem der tog sig tid til at skrive, så har jeg kontaktet Lilleheden og venter nu på at stark skal kontakte mig. Tak for jeres input👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis