Udskiftning af radiatortermostat

Jeg har forsøgt at skifte termostat på nogle af vores radiatorer uden den store succes. Det er som om de ikke sidder ordentligt fast på ventilen og meget let bliver skubbet ud af position.
Jeg har købt Danfoss Ally termostater hvor der er et lille udvalg af fittings, men er i tvivl om jeg har de korrekte fittings til at få dem monteret eller er det bare mig der gør det helt forkert?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bruger du ikke begge dele vist på billede to

fase
Det ligner en gammel ventil til en fjvr returtermostat, så du må have (direkte) fjernvarme. Danfoss Ally kan ikke monteres på disse ventiler, så dem bliver du nødt til at udskifte.

Søren O
S. Fabrin skrev den 03-11-2024 19:03:13

Bruger du ikke begge dele vist på billede to

Jo det gør jeg nemlig. Monterer først gevindet, sætter fitting på bagefter, indstillet termostaten til monteringsindstilling og skruer den på. Når det er gjort sidder den bare ikke ordentligt fast. 

Søren O skrev den 03-11-2024 20:52:05

Det ligner en gammel ventil til en fjvr returtermostat, så du må have (direkte) fjernvarme. Danfoss Ally kan ikke monteres på disse ventiler, så dem bliver du nødt til at udskifte.

Pis! Virker bare mærkeligt når der er fittings med som umiddelbart ligner noget der kan monteres på den ventil!?

Har du andre ventiler på dine radiatorer? Det lyder mærkeligt at der kun er returtermostater.

fase
Annonce
I lidt ældre fjernvarmeanlæg var det helt almindeligt med returtermostater (og kun returtermostater) til at styre radiatorerne.

Søren O
Søren O skrev den 04-11-2024 16:48:07

I lidt ældre fjernvarmeanlæg var det helt almindeligt med returtermostater (og kun returtermostater) til at styre radiatorerne.

Det må være nogle gamle anlæg mere end 45 år.

fase
Det var nok på det tidspunkt hvor man “blev klogere”.

Søren O
Kan det betale sig at sætte nye ventiler på og er det overhovedet muligt, eller giver det bedre mening at udskifte radiatorer eller overveje at lægge gulvvarme? 
Hvis du vil spare på varmen, kan det betale sig at ofre nye radiatorventiler, men sæt dem på fremløbet. Du kan evt. lade de gamle returventiler sidde - de kan sikre en tilpas lav returtemperatur.
Gulvvarme betaler sig aldrig hvis du kun ser på økonomi. Noget helt andet er hvor neget du vil ofre på øget komfort.

Søren O
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis