Udskiftning af radiatortermostat

Jeg har forsøgt at skifte termostat på nogle af vores radiatorer uden den store succes. Det er som om de ikke sidder ordentligt fast på ventilen og meget let bliver skubbet ud af position.
Jeg har købt Danfoss Ally termostater hvor der er et lille udvalg af fittings, men er i tvivl om jeg har de korrekte fittings til at få dem monteret eller er det bare mig der gør det helt forkert?
Jeg har forsøgt at skifte termostat på nogle af... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke du sparer noget ved at skifte til smart termostater. Hvis du vil spare på varmeregningen skal du bruge mindre varme. Du skal altså skrue ned for temperaturen, om du gør det med en almindelig termostat eller en smart termostat gør ingen forskel.

Er huset ordentlig isoleret sparer man ikke noget ved natsænkning. Husets varmetab ændrer sig ikke ved at man lukker for varmen. Det er først når temperaturen falder. Og falder den blot et par grader på en nat, er besparelsen mikro-minimal.

Hvis man er sømand og væk flere uger og gerne vil åbne for varmen dagen før man kommer hjem, kan de have en værdi.

Gamle installationer med returtermostater er ofte uden differenstryksregulator og der kan kun bruges termostater der er egnet til det. Mig bekendt fås de ikke som smart termostater.
Tak for svarene. Jeg overvejer lige hvad der skal ske. Grunden til smarttermostater er at de kan styres med smart home og man kan sætte nogle rumfølere på, som kan vise den nøjagtige temperatur. Det kan jeg godt se en værdi i om der så er en besparelse eller ej. 
De fleste smart termostater er lavet som en almindelige termostat med mekanisk temperaturføler, blot er justeringen trukket af en lille motor. Der er en elektronisk temperaturmåler, der bliver brugt til at styre motoren, så der overenstemmelse mellem en bestem temperatur mål i celsius og den mekaniske termostats indstilling.

De kunne også være lavet som en elektrisk styret ventil, der åbnede og lukkede direkte styret af en motor, der selv var styret af en elektronisk temperatur måler. En sådan ville kunne have temperaturmåling et helt andet sted, som det kendes fra gulvarme. Problemet med en sådan elektrisk ventil, er at den skal justere hele tiden, og et batteri ville have en meget kort levetid.

Det er altså den første type man skal regne med at få. Hvis de har fjerntermostater, står der udtrykkeligt i instruktionen at de skal være i samme rum som smart termostaten.  De justerer altså stadig temperaturen løbende, efter temperaturen lokalt ved smart termostaten, men kompenserer blot for gennemsnits forskellen mellem temperaturen de to steder. Man skal altså ikke regne med den store forskel i reguleringen sammenlignet med en almindelig termostat eller smart termostat uden fjernføler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis