Hvordan plejer jeg en cykelkæde uden at være cykelsmed?

Min husstands cyklers kæder trænger til en kærlig hånd. Se billeder.

Jeg forstår, at nogle siger at man skal afmontere kæden og rense den helt af i et bad af rensebenzin og så herefter koge den i en særlig olie evt med noget bivoks tilsat og så skal den ​tørres helt af, osv... Og der er sikkert også meget mere der skal til.

​Den anden mulighed er at gå til cykelsmeden og ​købe en ny kæde og ​få den monteret. Så er der nok brugt ca. 1000kr per cykel....

Er der ikke ​en mellemvej, ​hvor jeg kan gøre noget selv uden at det skal være SÅ omstændeligt? Kan man ikke rense kæden nogenlunde af, evt. bare ved at trække det værste snavs og ​overskydende olie af med en klud og ​herefter smøre den med cykelolie a'la https://www.harald-nyborg.dk/superhelp-cykelkaedeolie-dry-condition-110-ml
Og så tørre det overskydende af?

Jeg har tidligere skrevet herinde, at jeg har brugt denne: 
https://www.thansen.dk/vaerktoj-forbrug/kemi/smoring/kaedespray-400-ml-optimize/n-233546602/pn-233532841/

Men det er så endt som på bilederne.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Indsatsen skal stå mål med hensigten, synes jeg..

Ja, du kan afrense totalt, og koge i ex. Paraffin.. 
Du kan også købe ny kæde.. 

Jeg synes dine fotos set ud som om du helt har undladt afrensning? Det nytter intet blot at smøre ny olie ovenpå en snavset kæde, det får bare nyt støv og snavs til at klistre endnu bedre fast.

Du kunne rense grundigt af, med en klud.  jeg bruger gerne strimler af en gammel t-shirt, som kan trækkes mellem tandhjulene, for at komme ind mellem.. 
Tør al snavs af, så godt som muligt.. og smør begrænset, drøn bagud på pedalerne, og tør overskydende olie af. Så burde det være ok, til hverdagsbrug.. 

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 02-11-2024 18:03:00

Indsatsen skal stå mål med hensigten, synes jeg..

Ja, du kan afrense totalt, og koge i ex. Paraffin.. 
Du kan også købe ny kæde.. 

Jeg synes dine fotos set ud som om du helt har undladt afrensning? Det nytter intet blot at smøre ny olie ovenpå en snavset kæde, det får bare nyt støv og snavs til at klistre endnu bedre fast.

Du kunne rense grundigt af, med en klud.  jeg bruger gerne strimler af en gammel t-shirt, som kan trækkes mellem tandhjulene, for at komme ind mellem.. 
Tør al snavs af, så godt som muligt.. og smør begrænset, drøn bagud på pedalerne, og tør overskydende olie af. Så burde det være ok, til hverdagsbrug.. 

Mange tak! Det var lige netop sådan et klart svar jeg søgte!

Og ja, kæden er snavset nu.
Det jeg gjorde sidste gang var, at jeg tørrede af så godt jeg kunne med pudseklude...
Så gav jeg den noget af den omtalte kædespray.
Og så tørrede jeg lige det overskydende af.... Men den der kædespray virker som om den nærmest "skummer op" og fylder mere efter nogle minutter... Og ja, den samler alskens smuds og snavs.

Hvis man googler "Kæderenser" så kommer der flere resultater med en plastik dims med børster, som kan rense kæden. Jeg kender det ikke. 
Her er en video på dansk med en af dem. De sælger også noget lignende i Biltema.
https://youtu.be/_OYYiFKbQII?t=58 

Du har købt et smøremiddel, men kæden skal være ren først. 
 Jeg ville nok bare sprøjte både kæden og tandhjul med en eller anden affedter og bruge en gammel tandbørste eller noget lignende. 
Hjem og fix har en billig  Her 

Brug en kæderenser sammen med noget degreaser.
https://youtu.be/surqR9BBmuQ?si=lfzxPxYrlvARDX0r

Smør derefter kæden med en god kædeolie.
Muc-off Wet Lube
(den kædeolie du linker til, er også hel fin til dagligdags cykel)

Lad være med at bruge kædespray. Det sviner ad H-til, og kommer alle mulige steder hvor det ikke skal være, og samler så bare snavs.

Afhængig af hvor meget I cykler, så bør kæden renses min en gang om måneden.
Den nemme måde: køb en kæderenser i Biltema for 89 kr.
Den effektive måde: skru baghjul af, vend tandhjul siden ned mod et fad med dieselolie, benzin el. petroleum.
Rens det hele med en egnet pensel, blæs af med trykluft og gentag til alt er rent og tørt. samme med kæde osv. samle cyklen igen og vend den på hovedet, olier kæde mv. mens pedaler drejer rundt. 
Gentag med alle cykler - gevinst - du får efterspændt baghjulet også. De cykler som er mest bøvlet er med lukket kæde kasse, men de holder til gengæld sig rene meget længere. Husk olie på fliser er noget L... , så læg en engangs presenning e.l først.

Annonce
Du behøver ikke afmontere kæden, men hæng cyklen op så du kan dreje kæden rundt mens den er på tandhjulene.
Hvis du har en gammel opvaskebørste og en omgang rensebenzin eller petrolium er det bare at sovse det hele ind og børste som en gal, indtil alt snask er taget af.
Så¨skal den helt tørre, hvilket du kan gøre med klude, men det bedste resultat får du ved at blæse den ren med trykluft.
Brug en almindelig tynd olie og giv en dråbe fra oven ned på hvert kædeled. Når du har været hele turen rundt motionerer du kæden ved at køre den en masse gange rundt mens du skifter gear.
Olien vil trænge ind der hvor der er brug for olien og efter et stykke tid tørrer du kæden af med rene klude, og så kan cyklen køre X antal kilometer igen.  
Det er vigtigt at der ikke sidder olie på ydersiden af kæden, da du som dine billeder viser bare opbygger en masse snask som virker som slibemiddel og faktisk nedbryder din cykel.

Normalt skifter man kæde sammen med tandhjulene (dem alle) fordi de slides sammen. Hvis du sætter en ny kæde på gamle slidte tandhjul, vil det give "sjove" lyde og måske "hopper" den i gearene fordi afstanden mellem hver tand og kædens "hul" ikke passer.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 02-11-2024 18:38:10
Normalt skifter man kæde sammen med tandhjulene (dem alle) fordi de slides sammen. Hvis du sætter en ny kæde på gamle slidte tandhjul, vil det give "sjove" lyde og måske "hopper" den i gearene fordi afstanden mellem hver tand og kædens "hul" ikke passer.  

Normalt skifter man kæden inden den begynder at skade kassetten og klingerene, men hvis det er sket, ja så bliver man nød til at skifte det hele, hvilket kan være ret dyrt.

Jeg har to kæder, og når den, der sidder på cyklen, er tilstrækkeligt sovset ind, så piller jeg den af, og ligger den i et glas / en bøtte med petroleum. Herefter tørrer jeg kassette og klinger af med en klud, der er let vædet med petroleum, inden jeg sætter den rene kæde på, og hele opgaven tager ca. 10 minutter.

En dag, hvor jeg har tid og lyst, renser jeg den snavsede kæde ved først at børste den så godt som muligt med petroleum, og herefter vaske den i varmt sæbevand (brun sæbe), for til sidst at skylle den med varmt vand. Herefter bliver den tørret, smurt og lagt i en frysepose, så den er klar til næste ombytter.

Ved ombytning tørrer jeg overskydende smørelse af den rene kæde, efter den er kommet på cyklen. To kæder af god kvalitet holder ca. 1½-2 sæsoner på den måde, men det afhænger af, hvor meget jeg cykler.

Hellere leje end at bo på gaden.
Og npr du smørret kæden, så smør på inderside af kæde og ikke yderside som mamge gør. Når man smørret på yderside bliver olie blot "slynget" af modsat npr man smørret på inderside så bliver olie presset igennem hele kæden.
Der er allerede mange gode råd så vil kune tilføje lidt/opsummere :-)

Mens kæden sidder på cyklen.

1. Rens kæden med kæderenser (den man sætter fast rundt om kæden) med lampeolie eller petroleum. Lad kæden tørre helt. brug evt køkkenrulle. Husk det brugt petroluem osv ikke må komme i afløbet
  2. Fjern/rens skidtet fra tandhjul og klingerne helt af. Lad det tørre
  3. Når alt er tørt så kan du bruge kædeolie* på indersiden af kæden. En dråbe på hver led. Med indersiden menes den modsatte side af den der vender mod jorden. 
  4. Når kæden er smurt skifter du til alle gear mens du kører rundt med kæden så olien fordeler sig i et tyndt lang på den rene kasette
  5. Til sidst tørrer du resterende olie af kæden så den "næsten" fremstår tør på ydersiden. Så reducerer du mængden af skidt der samles op. DU kan med fordel bruge skærme på cyklen. og specielt en dyerligere "flap" nedet på forskærmen så der ikke sprøjtens skidt op på kæden.
Skifter du kæde bør du også skifte kasetten da de to ting slides sammen.

Let rens/aftørring og en dråbe på hver led bør gøres en gang om måneden afhængit af hvor meget du kører.
*ikke på spray men de i små flasker som den du selv linekr til hos harald. "dry" versioner skal bruges oftere men sviner mindre og samler mindre skidt. Cykelr du i regnvej så overvej en "wet"

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også