Hvordan plejer jeg en cykelkæde uden at være cykelsmed?

Min husstands cyklers kæder trænger til en kærlig hånd. Se billeder.

Jeg forstår, at nogle siger at man skal afmontere kæden og rense den helt af i et bad af rensebenzin og så herefter koge den i en særlig olie evt med noget bivoks tilsat og så skal den ​tørres helt af, osv... Og der er sikkert også meget mere der skal til.

​Den anden mulighed er at gå til cykelsmeden og ​købe en ny kæde og ​få den monteret. Så er der nok brugt ca. 1000kr per cykel....

Er der ikke ​en mellemvej, ​hvor jeg kan gøre noget selv uden at det skal være SÅ omstændeligt? Kan man ikke rense kæden nogenlunde af, evt. bare ved at trække det værste snavs og ​overskydende olie af med en klud og ​herefter smøre den med cykelolie a'la https://www.harald-nyborg.dk/superhelp-cykelkaedeolie-dry-condition-110-ml
Og så tørre det overskydende af?

Jeg har tidligere skrevet herinde, at jeg har brugt denne: 
https://www.thansen.dk/vaerktoj-forbrug/kemi/smoring/kaedespray-400-ml-optimize/n-233546602/pn-233532841/

Men det er så endt som på bilederne.

Min husstands cyklers kæder trænger til en kærlig... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En kæde kan vendes på fire forskellige måder, og det er en god idé at vende den af og til, for at fordele sliddet og dermed få mest ud af den. Lad i øvrigt være med at spare penge, når du køber en ny kæde, for de penge du sparer, kommer du til at betale rigeligt igen på kassetter og klinger.

Hellere leje end at bo på gaden.
buller27 skrev den 06-11-2024 11:44:03

Der er allerede mange gode råd så vil kune tilføje lidt/opsummere :-)

Mens kæden sidder på cyklen.

1. Rens kæden med kæderenser (den man sætter fast rundt om kæden) med lampeolie eller petroleum. Lad kæden tørre helt. brug evt køkkenrulle. Husk det brugt petroluem osv ikke må komme i afløbet
  2. Fjern/rens skidtet fra tandhjul og klingerne helt af. Lad det tørre
  3. Når alt er tørt så kan du bruge kædeolie* på indersiden af kæden. En dråbe på hver led. Med indersiden menes den modsatte side af den der vender mod jorden. 
  4. Når kæden er smurt skifter du til alle gear mens du kører rundt med kæden så olien fordeler sig i et tyndt lang på den rene kasette
  5. Til sidst tørrer du resterende olie af kæden så den "næsten" fremstår tør på ydersiden. Så reducerer du mængden af skidt der samles op. DU kan med fordel bruge skærme på cyklen. og specielt en dyerligere "flap" nedet på forskærmen så der ikke sprøjtens skidt op på kæden.
Skifter du kæde bør du også skifte kasetten da de to ting slides sammen.

Let rens/aftørring og en dråbe på hver led bør gøres en gang om måneden afhængit af hvor meget du kører.
*ikke på spray men de i små flasker som den du selv linekr til hos harald. "dry" versioner skal bruges oftere men sviner mindre og samler mindre skidt. Cykelr du i regnvej så overvej en "wet"

MANGE tak!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også