Afslutning hoveddør - hvad gør jeg?

Er nået indenfor til finish. Vi overtog en ufærdig entre, hvor der mangler lister ved hoveddøren. Der er spartlet >2 mm udover dørkarmens højde. Spartelarbejdet er meget ujævnt (udover karm og højere end karm). Derudover er der meget dårlig arbejdsplads til venstre for døren pga skabe mv (så jeg skal holde vejret derinde under arbejde…).

Jeg forestiller mig at:
- fjerne tætningslister.
- slibe døren godt ned.
- oliere den med klar olie af flere omgange (den fik en god tinova olie udendørs før sommeren. Det gav en god varme til døren).
- mellemslibe og gentage med olie igen-igen.
- skifte tætningslister.

​Jeg tror det pæneste er en fuge (hvis ​det hele var lige). Tror det billigste er hvide gerigter (og klart det grimmeste, tror jeg). 

Hvad er pænest, billigst og muligt at klare selv ved døren? Og nogle bud på materialet? tror det er original døren fra 1978, hvis det hjælper. Der er ingen mærker / brand nogetsteds.



16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet at slibe den overflødige spartelmasse af træet på døren. Derefter sætter du malertape på træet og spartler så det passer med karmen. Du vil få mærker der, hvor der slebet, som skal repareres.

fase
Smag og behag er forskellig, jeg har haft samme bøvl og synes det lignede lo.. med direkte overgang fra dørkarm til væg så jeg satte indfatninger op, hvilket også gjore det ens med husets øvrige døre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 28-10-2024 12:31:18

Smag og behag er forskellig, jeg har haft samme bøvl og synes det lignede lo.. med direkte overgang fra dørkarm til væg så jeg satte indfatninger op, hvilket også gjorde det ens med husets øvrige døre.

/BOFH 

 Enig.


fase
Jeg havde overvejet at slibe men det er en del, der skal af. Vil det se dumt ud med hvide gerigter som øvrige døre trods at det er en massiv dør?
Jeg synes det er oplagt at gøre det her da du ellers har en del bøvl med at få væggen plan ind imod karmen og lavet en ensartet afstand hele vejen rundt til din fuge.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 28-10-2024 14:56:38

Jeg synes det er oplagt at gøre det her da du ellers har en del bøvl med at få væggen plan ind imod karmen og lavet en ensartet afstand hele vejen rundt til din fuge.

/BOFH

 Ja, og jeg har kigget på maghogni lister og det løber hurtigt op i en mindre formue. ville du gå med samme str gerigter som resten af dørene i huset eller smallest mulige?


Mod gulvet skal der også en liste. Der er sorte fejelister alle andre steder, men mod døren bliver jeg nødt til at sætte en bredere liste. Den kan jeg så lave i hårdttræ mellem gerigterne og lade de andre lister være på den anden side.

Tak for godt råd med hvide gerigter. Kan sagtens se nu at det er der gærdet er allerlavest
Hvis du vælger en gerigt/indfatning ville jeg købe dem i samme størrelse som fodlisten (typisk 65mm bredde).

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 28-10-2024 16:42:03

Hvis du vælger en gerigt/indfatning ville jeg købe dem i samme størrelse som fodlisten (typisk 65mm bredde).

/BOFH 

 Jeg lærer aldrig ikke at spørge konen. “Hvid!?!” Hun mener det skal være mahogni. Men gerigter stadig. Jeg skulle have spurgt om tilgivelse. Ikke tilladelse 😱

Kunne du ikke påsætte en mindre liste af mahogni først? 
F.eks. 22 x 5 mm mahogni, herefter indfatningen (nu i mahogni 😅)
Og så en MS fuge rundt bag ved listen som optager skævheden af væggen. 



Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
HrT skrev den 28-10-2024 19:04:09

BOFH skrev den 28-10-2024 16:42:03
Hvis du vælger en gerigt/indfatning ville jeg købe dem i samme størrelse som fodlisten (typisk 65mm bredde).
/BOFH 

 Jeg lærer aldrig ikke at spørge konen. “Hvid!?!” Hun mener det skal være mahogni. Men gerigter stadig. Jeg skulle have spurgt om tilgivelse. Ikke tilladelse 😱

Ja selvfølgelig skal det være mahogni. du bliver nødt til at hive muldvarpen frem og betale for mahogni. Du vil være glad for valget i mange år fremover.


fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også