Afslutning hoveddør - hvad gør jeg?

Er nået indenfor til finish. Vi overtog en ufærdig entre, hvor der mangler lister ved hoveddøren. Der er spartlet >2 mm udover dørkarmens højde. Spartelarbejdet er meget ujævnt (udover karm og højere end karm). Derudover er der meget dårlig arbejdsplads til venstre for døren pga skabe mv (så jeg skal holde vejret derinde under arbejde…).

Jeg forestiller mig at:
- fjerne tætningslister.
- slibe døren godt ned.
- oliere den med klar olie af flere omgange (den fik en god tinova olie udendørs før sommeren. Det gav en god varme til døren).
- mellemslibe og gentage med olie igen-igen.
- skifte tætningslister.

​Jeg tror det pæneste er en fuge (hvis ​det hele var lige). Tror det billigste er hvide gerigter (og klart det grimmeste, tror jeg). 

Hvad er pænest, billigst og muligt at klare selv ved døren? Og nogle bud på materialet? tror det er original døren fra 1978, hvis det hjælper. Der er ingen mærker / brand nogetsteds.

Er nået indenfor til finish. Vi overtog en ufærdig... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bygningskonstruktør skrev den 28-10-2024 19:17:58

Kunne du ikke påsætte en mindre liste af mahogni først?
F.eks. 22 x 5 mm mahogni, herefter indfatningen (nu i mahogni 😅)
Og så en MS fuge rundt bag ved listen som optager skævheden af væggen.

Jeg tror ujævnheden kan klares med indfatningen og lidt groft sliberi først. 

Men forstår ikke din ide helt dog. Tænker du en liste under indfatningen? 
S. Fabrin skrev den 28-10-2024 19:40:57

HrT skrev den 28-10-2024 19:04:09

BOFH skrev den 28-10-2024 16:42:03
Hvis du vælger en gerigt/indfatning ville jeg købe dem i samme størrelse som fodlisten (typisk 65mm bredde).
/BOFH 

Jeg lærer aldrig ikke at spørge konen. “Hvid!?!” Hun mener det skal være mahogni. Men gerigter stadig. Jeg skulle have spurgt om tilgivelse. Ikke tilladelse 😱

Ja selvfølgelig skal det være mahogni. du bliver nødt til at hive muldvarpen frem og betale for mahogni. Du vil være glad for valget i mange år fremover.

Ja, så kan jeg nøjes med at græde én gang 😅

HrT skrev den 28-10-2024 22:27:26

Jeg lærer aldrig ikke at spørge konen. “Hvid!?!” Hun mener det skal være mahogni. Men gerigter stadig. Jeg skulle have spurgt om tilgivelse. Ikke tilladelse 😱

Ja selvfølgelig skal det være mahogni. du bliver nødt til at hive muldvarpen frem og betale for mahogni. Du vil være glad for valget i mange år fremover.

Jeg glemte at anføre, at såfremt du sømmer eller skruer mahogniindfatningen fast bruger du selvfølgelig messingsøm med rundt hoved eller tynde skruer med krydskærv.

fase
S. Fabrin skrev den 29-10-2024 08:50:07

HrT skrev den 28-10-2024 22:27:26

Jeg glemte at anføre, at såfremt du sømmer eller skruer mahogniindfatningen fast bruger du selvfølgelig messingsøm med rundt hoved eller tynde skruer med krydskærv.

Tak. Det havde jeg ikke overvejet. Borer jeg for først?

Til skruerne kan du godt bore et hul. for de kommer sikkert til at sidde lidt yderligt.

fase
Jeg har indkøbt billigere fyrtræ til at skære det hele på forhånd før jeg prøver med det meget dyrere maghogni.

Er det noget i vejen ved at bruge udendørs olie indendørs, hvis der ellers er udluftning nok? Hvis ja, hvilken olie er så god til en maghogni dørs inderside, som gerne må bringe det mørke-gyldne look frem og være vedligeholdesfri mindst et års tid eller to. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også