Hjælp til montering af Spirorrør (varmegenindvending)

I forbindelse med renovering, vil jeg gerne etablere 2 skakter i stueetagen til rørgennemføring i forbindelse med en senere installation af et varmegenindvindingsanlæg (som naturligvis monteres af en professionel). 
Rørene skal gå fra 1. sal til kælderen. Jeg regner med et rør til sug og et til indblæsning, og de vil være placeret i hver sin ende af en aflang gang/entre. Så første spørgsmål er om det vil give mening med 2 rør i 
samme rum (det er ikke muligt at tilgå øvrige rum)? 
Når først skaktene er etablere, kan man ikke komme ind i dem, så jeg vil allerede nu installere Spirorørene, så de senere kan blive forbundet til anlægget. 
-jeg skal benytte en bøjning som https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ventilation-ventilationsror-og-fittings-ventilationsbojning-ventilation-bojning-o100mm-90-grader-boj10090, men hvorfor er der kun gummikant på den ene side?
-Er det nok med 100 mm eller skal jeg benytte 125 mm rør? Øvrige rør i boligen bliver vel 100 mm
-I loftet i kælderen vil jeg montere en ventil(https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ventilation-friskluftventiler-udsugnings-og-indblaesningsventiler-indblaesningsventil-100-mm-vi100). Skal ventil monteres direkte i røret, hvis nej, hvad så?

Håber nogle kan hjælpe...
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
pop skrev den 28-10-2024 11:07:12

I forbindelse med renovering, vil jeg gerne etablere 2 skakter i stueetagen til rørgennemføring i forbindelse med en senere installation af et varmegenindvindingsanlæg (som naturligvis monteres af en professionel).
Rørene skal gå fra 1. sal til kælderen. Jeg regner med et rør til sug og et til indblæsning, og de vil være placeret i hver sin ende af en aflang gang/entre. Så første spørgsmål er om det vil give mening med 2 rør i
samme rum (det er ikke muligt at tilgå øvrige rum)?
Når først skaktene er etablere, kan man ikke komme ind i dem, så jeg vil allerede nu installere Spirorørene, så de senere kan blive forbundet til anlægget.
-jeg skal benytte en bøjning som https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ventilation-ventilationsror-og-fittings-ventilationsbojning-ventilation-bojning-o100mm-90-grader-boj10090, men hvorfor er der kun gummikant på den ene side?
-Er det nok med 100 mm eller skal jeg benytte 125 mm rør? Øvrige rør i boligen bliver vel 100 mm
-I loftet i kælderen vil jeg montere en ventil(https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ventilation-friskluftventiler-udsugnings-og-indblaesningsventiler-indblaesningsventil-100-mm-vi100). Skal ventil monteres direkte i røret, hvis nej, hvad så?

Håber nogle kan hjælpe...

Der er en glimrende guide på sitet et sted. 

Ø100 er alt for lidt til hovedrør. Ø150 er mere realistisk.

Der er iøvrigt gummi begge ender på den viste bøjning. 👀
For at finde ud af hvor stor en luftmængde du skal bruge, skal du bruge følgende formel:

For opholdsrum:
Areal af rum * 0,3 l/s * 3,6 = x m³/h.
De 0,3 l/s er krav fra bygningsreglementet og 3,6 er til omregning fra l/s til m³/h.

For toilet med bad: 54 m³/h
For toilet uden bad: 36 m³/h
For køkken, hvis emhætte trækkes særskilt: 72 ​m³/h.

Hvis du går ud fra nedenstående, går det ikke helt galt.
ø100 = max. 60 m³/h
ø125 = max 125 m³/h
ø160 = max 230 m³/h

1.
Du skal have ø160 som hovedrør. Disse sætter du fast med fx en FA bæring i din skakt.
Dine spirorør er med muffe i begge ender. I enderne på en almindelig bøjning (BU), er der nipler (den sorte gummiliste). Når du skal samle to spirorør, skal du bruge nipler, der købes særskilt.

2.
Alt efter hvor stort dit hus er, kan det være en god idé at køre alle rum til med ø125, for så har du lidt ekstra tryk at gøre med, når du skal indregulere det hele til sidst. Indblæsningsventil som Lindab KIR er meget standard, og udsugningsventil som Lindab KSU er også standard. Dem du henviser til der, kan også benyttes.
Ventilerne monteres direkte i røret, som skal sidde plant med underkant loft. Husk lyddæmpere mellem rummene.

Har du en plantegninger ?

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Jeg overvejer også at lave lidt ventilation i kælderen. Men har indtil videre fravalgt det.
Min kældertemperatur er lavere end stueplan og dermed risikerer man vel at tilføre fugt til kælderen?

Ratz skrev den 28-10-2024 12:15:23

Jeg overvejer også at lave lidt ventilation i kælderen. Men har indtil videre fravalgt det.
Min kældertemperatur er lavere end stueplan og dermed risikerer man vel at tilføre fugt til kælderen?

En billig løsning kunne være en Duka One Pro 50, hvis dine kælderydervægge ikke er dækket af jord :-)

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

En billig løsning kunne være en Duka One Pro 50, hvis dine kælderydervægge ikke er dækket af jord :-)

Min anke går på om det overhovedet er en god ide at hive varm fugtig luft ind i en kold kælder.
Om sommeren er luften varmere end kælderen og kan indeholde store mængder fugt.

Annonce
Det lyder til at det er rør til enkelt ventil hver. Så vil 125 mm rør sikkert være ok. Og du kan godt stadig have 100 mm ventiler. 
Hvis du har nogenlunde varme i kælder er det en god ide. Ellers får du jo kold luft med ind i anlægget og det sænker den gennemsnitlige udsugnings temperatur, hvilket naturligvis påvirket indblæs også da det ikke er så meget varme at genvinde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ratz skrev den 29-10-2024 08:18:39

Min anke går på om det overhovedet er en god ide at hive varm fugtig luft ind i en kold kælder.

Hvilken temperatur har du i kælderen? Det vil være (opvarmet) udeluft der kommer i kælderen. Det er kun, når det er varmere ude end i kælderen, og udeluften har en meget høj luftfugtighed, at der kan opstå kondension pga. ventilation. Om sommeren er der sjældent høj luftfugtighed ude. Det vil typisk kun være i forbindelse med stærk regn. Så det er ikke en bekymring. 

På alle andre tidspunkter, vil den opvarmede udluft være mere tør end den luft du har i kælderen.  

GodeVen skrev den 30-10-2024 11:45:01

Ratz skrev den 29-10-2024 08:18:39

Hvilken temperatur har du i kælderen? Det vil være (opvarmet) udeluft der kommer i kælderen. Det er kun, når det er varmere ude end i kælderen, og udeluften har en meget høj luftfugtighed, at der kan opstå kondension pga. ventilation. Om sommeren er der sjældent høj luftfugtighed ude. Det vil typisk kun være i forbindelse med stærk regn. Så det er ikke en bekymring. 

På alle andre tidspunkter, vil den opvarmede udluft være mere tør end den luft du har i kælderen.  

Omkring 18-19 grader om sommeren.
Hvis der er 6-8 graders forskel og 75% relativ fugtighed udenfor må det da give problemer.
Derfor vil jeg ikke føre rør til mit ventilationsanlæg ned i kælderen uden at lave en form for styring, hvor der lukkes hvis det er for varmt og fugtigt udenfor,

"Om sommeren er den relative fugtighed i gennemsnit ca. 75 %, men da varm luft kan indeholde meget mere vand end den kolde luft, ligger det absolutte vanddampindhold alligevel lavere om vinteren (ca. 5g pr. m3) end om sommeren (ca. 10g pr. m3)."

https://www.skimmel.dk/relativ-fugtighed/

Nej, desværre har jeg ikke plantegninger. Det er også meget ligetil, for der er i kælderen kun de 2 muligheder :-)
Kan i øvrigt oplyse kælderen er opvarmet, og der er ikke lukket ned til den. Det med "styring, hvor der lukkes hvis 
det er for varmt og fugtigt udenfor" er noteret
Har tænkt over det I skriver vedr, fugtighed, ville det give mere mening der kun er sug, og ikke indblæsning af evt. fugtighed luft? 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis