Hjælp til montering af Spirorrør (varmegenindvending)

I forbindelse med renovering, vil jeg gerne etablere 2 skakter i stueetagen til rørgennemføring i forbindelse med en senere installation af et varmegenindvindingsanlæg (som naturligvis monteres af en professionel). 
Rørene skal gå fra 1. sal til kælderen. Jeg regner med et rør til sug og et til indblæsning, og de vil være placeret i hver sin ende af en aflang gang/entre. Så første spørgsmål er om det vil give mening med 2 rør i 
samme rum (det er ikke muligt at tilgå øvrige rum)? 
Når først skaktene er etablere, kan man ikke komme ind i dem, så jeg vil allerede nu installere Spirorørene, så de senere kan blive forbundet til anlægget. 
-jeg skal benytte en bøjning som https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ventilation-ventilationsror-og-fittings-ventilationsbojning-ventilation-bojning-o100mm-90-grader-boj10090, men hvorfor er der kun gummikant på den ene side?
-Er det nok med 100 mm eller skal jeg benytte 125 mm rør? Øvrige rør i boligen bliver vel 100 mm
-I loftet i kælderen vil jeg montere en ventil(https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ventilation-friskluftventiler-udsugnings-og-indblaesningsventiler-indblaesningsventil-100-mm-vi100). Skal ventil monteres direkte i røret, hvis nej, hvad så?

Håber nogle kan hjælpe...
I forbindelse med renovering, vil jeg gerne... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er kælderen opvarmet som du skriver, så kan du betragte som enhver anden rum. Altså fint med luftskifte dernede med både indlæs og udsugning.
Hvis du kun laver udsugning skal luften jo komme et andet sted fra. Det vil være utætheder ved vinduer og døre, men nik mest fra trappen op til stueetage. Så både ind og ud vil være optimal. 
For at slutte alle gætterier så kunne du oplyse sådan ca. kvm på kælderen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hvis der er normal opvarmet i kælder så kan du betragte det som almindelige rum.
Du bør oplyse størrelse på kælder hvis der skal komme et godt råd om dimension på rørene.
Laver du kun sug dernede vil luften komme fra trappeopgang, og det er jo også opvarmet luft. 

Kælderen er 70 kvm, men den største dimension, der er plads til er 125 mm, så tingene er lidt givet på forhånd. Min tanke er, at lidt udluftning er bedre end ingen udluftning
Så vil 125 mm være bedre end 100 mm 
Det sidste har du fuldstændig ret i. Og hvis rørene sidder i opvarmet rum. så er der kun behov for minimal isolering. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis