Motorolie: Købe den originale eller den uoriginale, som koster det dobbelte!!?

Hej alle hjemmemekanikere,

Min Opel Astra K Sports Tourer har jeg altid (gennem 120.000 km) givet Castrol Edge (https://www.autodoc.dk/castrol/21499895), som koster 500 kr. for 5L. Nu ser jeg til min store overraskelse, at original GM motorolie (https://www.billigbilpleje.dk/pi/GM-Opel-Dexos-2-5w-30-Motorolie-5-ltr_2644882_146276.aspx?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI3fz02ZetiQMVRrCDBx13azj5EAQYASABEgJZjPD_BwE) kun koster godt det halve! 

Spørgsmålet er så, om den uoriginale motorolie virkelig er bedre end den originale, og om denne bedre kvalitet er pengene værd? 

På forhånd tak for jeres svar.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den olie, du linker til sidst. er sikkert ligeså original som den lignende thansen og til samme pris. Du kan roligt købe den til den halve pris.

fase
Du skal kigge på hvilke normer olien skal leve op til i forhold til din motor, og så finde en olie der lever op til det - ingen grund til og købe en olie der opfylder nyere normer end det. Du skal ikke kun kigge på om det er 5w-30
Det er ikke nemt at bedømme kvaliteten på motorolie, og de forskellige normer er minimumskrav, og en god olie kan sagtens være bedre en en tilsvarende olie med samme spec.

Bruger man en olie der er "dårligere" viser det sig jo først efter mange 100000 km, og svært at vurdere om en slidt motor er pga. dårlig olie.

Kan ikke se om den "opel" olie du linker til er fuldsyntetisk, for det er den bedste olie og giver mindst olieforbrug.

Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet her de har ofte olie på tilbud, og altid gratis fragt på køb over 300 kr, det er en dansk butik, som ofte har samme priser som autodoc, men de har en super god telefon support, og nem retur af vare. her er linket Castrol olien LINK

Jeg har altid brugt Shell 5w-30 fuldsyntetisk på min gamle Corolla og den har kørt 235000 km, og har en minimalt olieforbrug ( ca 1 liter pr 10000 km)

Vi prøver igen, i morgen --
Tak til jer alle for jeres svar.

S.Fabin>> 
T. Hansen er ikke et benchmark for mig :-D 

Martin.v>>
Olie bliver sikkert bedre og bedre over tid, ligesom alt muligt andet, og jo bedre olie, jo mindre slid, jo længere levetid på bilen. Begge de olier, jeg nævner, opfylder kravene, som er Dexos2.

je_ns>> 
Castrol olien, du linker til, koster næsten det samme, som den jeg linker til, men kun for 4 liter, hvor mit link var til 5 liter. I øvrig tager becker.dk (https://www.becker.dk/?&td=niveau2&niveau=2&visning=&todo=niveaufilter&varenr=GMO5W30%20GMO%205&s%C3%B8gning=2&fuld=Opel%20Motorolie) 399,- for den samme GM-olie, som jeg kan købe for 259,- via "mit" link.
GM-olien, jeg har linket til i mit oprindelige indlæg, kan jeg også få her til en 10'er mere: https://www.rundtombilen.dk/shop/opel-dexos-2-211p.html?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI3fz02ZetiQMVRrCDBx13azj5EAQYAiABEgJtvfD_BwE&CookieConsentChanged=1 Her er det anført, at olien er syntetisk, men er det mon det samme som fuld syntetisk?

Såeee... Spørgsmålet er for mig stadig, om den dyre Castrol olie reelt er bedre end den billige originale. Det kan man nok kun finde ud af ved at købe fx. 10 ens biler, bruge den ene type olie på 5 af bilerne og den anden type på de sidste 5 gennem hele levetiden, og så se, hvilke biler der lever længst. Et eksperiment, jeg ikke umiddelbart har tænkt mig at kaste mig over :-D

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Kan da ikke tro at GM olien er dårlig, når de skriver syntetisk må det jo være rigtigt.
Der er også noget olie der der del syntetisk.

Hvor langt køre du mellem olieskiftene ?

(Kan se jeg skrev forkert min bil har kørt 435000 km)
Jeg skifter for hver 15000 km, og bruger originale oliefiltre ( har prøvet med Bosch filter, men her var olielampen længere tid om at slukke, der en en indbygget membran ventil i filtret, som skal forhindre at oliefiltret løber tom for olie, den virkede for dårlig i Bosch filtret)

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
At købe olie er en tillidssag. Det ved olieselskaberne udmærket, så en del bruger store penge på reklamer, da genkendelse giver tillid. Olien bliver ikke bedre af at producenten har et stort reklame budget, men omvendt vil de ikke have dårlige historier i medierne.

Selv ville jeg købe en billig olie til en bil, der havde kørt 120.000 km. Men jeg ville heller aldrig købe Castrol, da jeg synes at det er for dyrt, når kun deres reklameafdeling kan fortælle mig at der er ekstra godt.
Har tidligere google og læst en del om dette emne - der ligger rigtig mange gode videnskabelige artikler om dette.

Konklusionen var at det betyder ikke så meget om hvilket fabrikat man anvender, men at man husker at få skiftet olie efter forskrifterne, at man ikke løber tør, at man bruger den rigtige olietype - derefter kan man ikke rigtig finde statistike parametre som sikre motoren en længere levetid.

CharGPT er foriøvrigt rigtig god til at finde og svarer på sådanne spørgsmål, og kan finde gode referencer.
Hjemmemekker det var ikke for at thansen skulle være benchmark, men der køber jeg en syntetisk olie, der er raffineret i Holland. Det har virket i små 200.000 km

fase
Tak til alle for flere gode svar.

je_ns >>
Min bil er knapt 7 år gammel og har kørt ca. 165.000 km (hvoraf jeg har kørt ca. 120.000 km). Bilen viser, hvor mange procent levetid der er tilbage på olien. Når jeg har skiftet, reset'er jeg, så den står på 100%. Når den er nede på 3-5% levetid, så skifter jeg olien. Det er omkring 28-30.000 km.

GodeVen >>
Ja, du har helt ret i, at oliekøb er en tillidssag, for det er i praksis umuligt at finde valide undersøgelser, der i nævneværdig grad kan skille de forskellige olier ud fra hinanden, når man sammenligner olier af samme type (mineralsk, halvsyntetisk og syntetisk) og med samme godkendelser. Ingen tvivl om, at for mærker som fx Castrol, der betaler man for navnet - præcis som at en Coca Cola koster fire gange så meget som en Harboe Cola, selvom det er præcist det samme sprøjt, der er i begge flasker.

Thomas_Mygind >> Din googling tidligere er nok det, der kommer tættes på sandheden. I hvert fald satser jeg på den billige - og originale - olie. Dog vil jeg lige ringe til FDM og høre dem. De plejer at have noget validt at sige. 
HN har desværre ikke olie med den godkendelse, som jeg ved, min olie skal have; Dexos2.

S. Fabin >> Det med, at olien har virket længe - i dit tilfælde 200.000 km - kan man desværre ikke rigtigt bruge til noget. Spørgsmålet er, at når din bils motor står af en dag pga. slidtage (hvis det bliver dens død...), kunne den så have kørt måske 50.000 km, 75.000 km eller endnu længere, hvis du havde købt en dyrere olie? Eller hvis din bil dør af et leje-havari, kunne det så have været undgået med en dyrere olie? Begge er spørgsmål, der er næsten umulige at svare på, men Thomas Myginds googling giver nok det rigtigste svar.

I øvrigt:
Kun én gang har jeg oplevet, at en bil rent faktisk reagerede på forkert olie. Sagen var - kort og populært fortalt - at den forkerte olie ikke kunne forlade de hydrauliske ventilløftere hurtigt nok, hvormed ventilerne ikke lukkede ordentligt. Det kostede en brændt udstødningsventil. Så altså; læren er her, at olie ikke kun handler om at smøre. Den kan også have andre funktioner i motoren.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis