Hej igen alle,
lyhne1 >> Tak for linket. I eftermiddags fandt jeg faktisk den samme webshop og havde en rigtig god snak over telefonen med en gut derfra. Resultatet blev, at jeg har købt denne Castrol olie:
https://www.weboil.dk/shop/354-castrol-edge/7240-castrol-edge-5w30-c3---5-l/Derudover fik jeg en rigtig god telefonsnak med FDM i dag. Den kompetente herre sagde følgende - frit citeret, og naturligvis kun under mit ansvar, ikke FDMs (så skulle alle jeg være dækket ind mod de værste injurie-anklager :-D ):
De anerkendte fabrikater ER bedre olier end de ikke anerkendte. Ganske vist overholder begge de formelle krav, som er påtrykt beholderen - fx Dexos 2 i mit tilfælde - men de anerkendte topper op med yderligere "god kemi" i deres olier.
Herren nævnte et eksempel ude fra den virkelige verden: Han arbejdede tidligere på et værksted, som fik ordren på at passe et stort biludlejningsfirmas flåde af biler. Disse havde fra bilfabrikkens side 15.000 km interval for olie skift ved brug af den originale olie, men værkstedet kontaktede en af de anerkendte oliefabrikanter, som lovede 25.000 km interval, hvis de brugte respektive oliefabrikat. Værkstedet gjorde dette, og angiveligt var det en succes.
Her konkluderer jeg for egen regning, at eksemlet er godt, fordi resultatet er målt på et stort antal biler, men omvendt har disse udlejningsbiler næppe været i nærheden af deres maksimale levetid, inden de blev solgt videre. Ergo kendes den endelige konklusion på forsøget ikke...