Skimmelsvamp

Hej.

Vi har købt et rækkehus med kælder/ stueplan.

Bag en række skabe i kælderen, i det inderste depot rum fandt vi desværre!!! Skimmelsvamp😭

Vi har fået lavet en skimmel rapport der mener at det kommer udefra, potentielt bygningsfejl ( kælderen er udbygning fra 2003, selvom det er “under” huset - mindblowing, i know!) rapporten siger også at fugten potentielt har bredt sig lidt til de to vægge der ligger op ad.

Taksator, altså forsikringens mand ;) mener at det er pga kuldebro og skabene har stået for tæt op af ydermur og ikke nok udluftning. Taksator mener at det kan vaskes væk meget nemt og at man kan se der ikke er fugt i paneler, fordi de er sorte, men altså ikke rådne, hvilket de ville være ved fugt.

Vi er lidt i vildrede over hvem vi skal stole på. Den ene vil måsle gerne have en stor sum penge for arbejde og den anden har jo til formål at spare forsikringen pengene. Vi overvejer at få lavet ny rapport af 3. Part, men det koster alligevel 10.000 hver gang😅 nogen der kender noget til skimmel svamp? 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Få lige en maske på, når i går der nede. I så stor en mængde kan i blive syge af det. 
2. Få sat en plast væg op ved døren der sluttes tæt, så skimmelspore ikke spredes med luften til andre rum.
3. I kan starte med at udføre en skimmel sanering og se om det kommer igen. Dog skal fodlister udskiftes, da sporene kan sætte sig ind i træet. Det samme for trægulvet hvor skimmelsvampen kan have grobund under gulvet.

I hvilken omfang ses det som en konstruktionsfejl af virksomheden og hvordan havde de tænkt sig at udbedre det?

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Vi har meldt det til forsikringen. Forsikringen siger det bare skal have en omgang sanering og så er det ude af verdenen. Det tror jeg ikke en meter på. De har jo ikke fundet kilden
shulay skrev den 27-10-2024 10:43:07

Vi har meldt det til forsikringen. Forsikringen siger det bare skal have en omgang sanering og så er det ude af verdenen. Det tror jeg ikke en meter på. De har jo ikke fundet kilden

Her er undertegnede lidt på forsikringens side - men hvad indebærer deres udbedring med sanering?

Det er et kendt problem med skimmel bag skabe der står tæt mod en ringe isoleret ydervæg så det ikke kan ventilere, især i en kælder med ssv dårlige ventilationsforhold, der er jo ikke lige et vindue man kan åbne for.

Mit gæt siden det er så udbredt at væggene også er malet med acrylmaling som er guf for skimmelorganismer.

Skabe og paneler fjernes og smides ud, væggen renses ned med rodalon, få testet om det er acrylmaling - isf få det fjernet.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tror du virkelig det kan gøre det? Det har jo bredt sig til to andre vægge, der er fugt i nu. Vi får lavet et godt ventilerings system, men hvad hvis det kommer tilbage? 
Så er det en anden sag der skal undersøges nærmere. Lige nu går det ud på at bekæmpe og udbedre det man rent faktisk kan se.  Emnet med skimmel bag skabe imod ydervæg er under alle omstændigheder velkendt hvilket det lyder til at forsikringen også anerkender, den byggesagkyndige som har lavet tilstandsrapporten kan jo ikke se hvad der er bag faste skabe så den hænger de på.
Det er ikke forsikringens opgave at undersøge om der kan være andet galt, den falder tilbage på husejer og om der isf kan være et krav.

/BOFH 

Annonce
Vi har købt det med overtagelse d.1/11, men har fået disp ret d.1/10. Er det vores sag at undersøge det eller er det tidligere ejer?
Fugt i bygningsdele er noget der er en langsom process, kan tage ugevis og kræver grundig indsigt i de konkrete forhold.

Tror ikke i skal regne med at sælger gør noget, han/hun har en underskrevet og bindende købsaftale og er fraflyttet. Men uanset hvad så forefindes der heller ikke umiddelbart et forhold der kan anmeldes til forsikring udover det der allerede er kendt.

Jeg ville slå koldt vand i blodet og gøre hvad man kan for at få forholdet bragt i orden - og hvis det er muligt så få forsikringen til at betale for sanering i videst muligt omfang.

/BOFH 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Find og køb din maling direkte på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis