Udluftningsrør eller spulerør i brønd?

Hej kloge mennesker, jeg har brug for lidt kloakviden (-:

I min brønd er der 2 udgangsrør. Mit spørgsmål går på hvad det sorte rør er. 
Alt spildevand fra ejendommen løber via det orange rør og kommer ud nede i renden og løber videre ud i kloaksystemet derfra.
Der kommer intet ud af det sorte rør.

Er det sorte rør et spulerør eller udluftningsrør?

I fald det er et udluftningsrør, kan den anden ende af røret være forbundet til udluftningen på taget i en særskilt rørføring, eller er den måske koblet på resten husets installationer sammen med afgangsrøret over taget?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det orange rør er nok monteret på det sorte.
Nu har jeg lige kigget lidt bedre efter 😃
Det sorte rør er et grenrør, så det orange er koblet sammen med det sorte.
Men spørgsmålet er fortsat om udgangen på det sorte rør er til udluftning af kloakken eller til nemmere spuling?

Der har været udluftning via taget, men kan den sorte rør erstatte udluftningen på taget? Det kan det vel næppe?
Til nemmere spuling, erstatter ikke udlufning på taget,
Det har været ret almindeligt med et t-stykke på faldstamme i kloakbrønd. Tror dog at t-stykket normalt vendes med “udluftningshullet” opad. Det forhindrer at vandlås i f.eks. toilet suges tom. 

Søren O
Søren O skrev den 26-10-2024 09:59:54

Det har været ret almindeligt med et t-stykke på faldstamme i kloakbrønd. Tror dog at t-stykket normalt vendes med “udluftningshullet” opad. Det forhindrer at vandlås i f.eks. toilet suges tom. 

Og præcis den konstruktion burde forbydes, så kan hverken spuleslange eller kamera komme ind.

Annonce
Det er måske en af årsagerne til at det ikke længere er lovligt at lave nyanlæg med den løsning.

Søren O
Tak mange gode input.

Er det så korrekt forstået, at når der oprindeligt har været udluftning gennem taget, er der så krav/anbefaling om at der fortsat skal være udluftning gennem taget eller kan den sløjfes?
Normalt laver man kun udluftning eller vacuum ventil, hvis der er mere end 1 etage. 

fase
Men boligen er født med udluftning gennem taget. Vil der være noget i vejen for at sløjfe udluftningen gennem taget? Det er et 1-plans hus.
heding skrev den 26-10-2024 14:07:34

Men boligen er født med udluftning gennem taget. Vil der være noget i vejen for at sløjfe udluftningen gennem taget? Det er et 1-plans hus.

Prøv det. Sæt en prop i for at se om der brug for udluftning. Hvis det giver problemer, kan du altid genetablere det.

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis