Installation af Skydelys dæmper

Hej kloge hoveder.
(Beklager på forhånd at mine forklaringer bevidner at jeg er amatør)
Jeg er i gang med at udskifte 2 stk Fuga korrespondance afbrydere (i hver sin ende af stuen) til 2 stk skyde Fuga LED skyde lysdæmpere med korrespondance. De skal kunne fungere med hver deres lampe/spots.
 I midten af rummet er der en kroneafbryder der også har kunne tænde/slukke de to lamper (respektivt) inden udskiftning til lysdæmper.

1) spørgsmål:
Der var fire ledninger i de oprindelige afbrydere men kun 3 indgange i de nye LED dæmpere: Må jeg sætte de to brune faser i samme hul?

2) er lykkes mig at få lys i begge lamper og dæmper funktion virker fint uden blinken eller andet.
Men tænd/sluk på dæmperne virker ikke korrekt.
Jeg kan/skal tænde slukke lamperne individuelt på krone afbryderen, hvis jeg udfører et følt tryk/“massere” kontakten.
Er det fordi der skal monteres en fjeder på kontakten?

Jeg har vedhæftet billeder af den gamle afbryder og den nye dæmpere. Kan I ridse op hvad de forskellige ledninger skal så jeg er sikker på det er korrekt?
Lige nu sidder de således:
- Begge brune i L (er det lovligt/ok?)
- sort i midten/dæmper
- grå i venstre / ⬇️

På forhånd mange tak!

Mvh
/N
Hej kloge hoveder. (Beklager på forhånd at mine... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det der kørte det af sporet i starten var er det ikke var tydelig at det var 2 x korrespondance der skulle laves om.
Men godt at det lykkedes. 
Jeg har faktisk lige nydt et glas rødvin, men godt nok før jeg ser den positive udgang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 28-10-2024 23:00:29

Det der kørte det af sporet i starten var er det ikke var tydelig at det var 2 x korrespondance der skulle laves om.
Men godt at det lykkedes. 
Jeg har faktisk lige nydt et glas rødvin, men godt nok før jeg ser den positive udgang. 

Så må du gerne tage et glas mere. Nå ingen smiley her tastaturet.

fase
Lyder som en glimrende afslutning på mandagen!
Jeg har noteret mig de korrekte el-termer og lært noget nyt… ​

Mvh
/N
Lige en opfølgning… Er super glad for min LED skinne med 3 stk LED 5,5w spots og monteret Fuga LED skydelysdæmper med korrespondance til dobbeltafbryderen.
Men jeg oplever at når jeg feks har dæmpet lyset helt om aftenen og tænder igen om morgenen på dobbeltafbryderen (med fjedertryk) næste morgen, tænder den 3. LED spot ikke altid før jeg lige går hen og skruer op og ned på skydelysdæmperen.
Er det normalt og ok? Er det pga den lave spænding?

Bh 

Mvh
/N
Ja det har du helt ret i. Nogen LED skal have en minimum spænding for at tænde, men når først de er i gang så kan de fortsat lyse også ved en lavere spænding. Der kan godt være lidt forskel selv om det er ens lamper. Jeg har 3 flotte pærer over spisebord. Når der dæmpes ses der en meget tydelig forskel i lysstyrke.
En løsning er den du selv kører med, en anden kunne være at justere dæmperen så det laveste punkt på dæmpningen ligger lidt højere. Hvordan er nemmest for dig at se i manualen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Super, tak for svar! Tænkte at det nok var det der gjorde sig gældende. Og når jeg lige sender lidt mere spænding igennem tænder den og jeg kan jeg dæmpe helt ned igen på alle lamper igen.
Så fint når du bekræfter, at det er normalt :)
Mange tak!

Mvh
/N
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis