Installation af Skydelys dæmper

Hej kloge hoveder.
(Beklager på forhånd at mine forklaringer bevidner at jeg er amatør)
Jeg er i gang med at udskifte 2 stk Fuga korrespondance afbrydere (i hver sin ende af stuen) til 2 stk skyde Fuga LED skyde lysdæmpere med korrespondance. De skal kunne fungere med hver deres lampe/spots.
 I midten af rummet er der en kroneafbryder der også har kunne tænde/slukke de to lamper (respektivt) inden udskiftning til lysdæmper.

1) spørgsmål:
Der var fire ledninger i de oprindelige afbrydere men kun 3 indgange i de nye LED dæmpere: Må jeg sætte de to brune faser i samme hul?

2) er lykkes mig at få lys i begge lamper og dæmper funktion virker fint uden blinken eller andet.
Men tænd/sluk på dæmperne virker ikke korrekt.
Jeg kan/skal tænde slukke lamperne individuelt på krone afbryderen, hvis jeg udfører et følt tryk/“massere” kontakten.
Er det fordi der skal monteres en fjeder på kontakten?

Jeg har vedhæftet billeder af den gamle afbryder og den nye dæmpere. Kan I ridse op hvad de forskellige ledninger skal så jeg er sikker på det er korrekt?
Lige nu sidder de således:
- Begge brune i L (er det lovligt/ok?)
- sort i midten/dæmper
- grå i venstre / ⬇️

På forhånd mange tak!

Mvh
/N
Hej kloge hoveder. (Beklager på forhånd at mine... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Beklager min manglende el-know how :) Men mener du fra lyskilderne?
I så fald;
1) 7,2 watt fra en LED pære, Dimmable
2) 3 spots i lysskinne: 3 x 5,5 Watt led. Dimmable  Philips Master.

Bh. 

Mvh
/N
Minimumbelastningen ser ud til at være OK i begge tilfælde. Har du læst brugsanvisningen, og her tænker jeg på at nulstille til fabriksindstillinger.
Jeg ved hæfter brugsanvisningen, så du har lidt læsestof. 

fase
Jeg har læst den nogle gange :D
Ift nulstilling sige vejedningen at Tænd/sluk skal holdes nede 10 sek. Men jeg har kun hul igennem på dæmperens tænd/sluk når jeg afmonterer den grå ledning i ⬇️ indgangen.
Skal jeg prøve at afmontere grå ledningigen og nulstille dæmper og så montere den igen?

Bh

Mvh
/N
Jeg tænker lidt på hvad den sorte laver på kroneafbryder. Prøv at tage den af. Hvis ordvalget er forkert så det ikke er en krone afbryder men den enden ende af en tidligere korrespondance, så skal den sorte ikke være tilsluttet i afbryder. 
Har du prøvet et samle grå og sort uden for dæmper og se om du kun giver et blink på lyset når du trykker på krone afbr. ? 
 Du kan kun kigge på lyset men ikke vide om der er ( hul igennem) 
Når du fabriks indstiller skal skyder stå i midten og knap holdes inde indtil lyset giver et blink (  10 sec.)
ja det er ok at tage den grå af hvis du ikke har tjek på fjederens placering i afbryder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Så har jeg pillet kroneafbryder af og har vedhæftet billeder. Håber de kan tydes?
Ift sort og grå i muffen… skal jeg tage de to ender i en enkelt muffe så der kun er de to brune i lysdæmperen og så tænde for strømmen?

Bh

Mvh
/N
Annonce
Det var en opklaring. Den krone afbryder har vi ikke set før. 
Det er ikke en krone afbryder, men en korrespondance afbryder. I dette tilfælde en dobbelt korrespondance.  Så det er ret indlysende at du ikke kan få det til at virke. 
Den ene sorte nederst tages af og blændes af med en muffe.
Den sorte og hvide i den anden siden tages af og samles i samme muffe.
Så har du grå siddende i midten både øverst og nederst, samt de brune som de sidder nu.
 Så laver du den test som jeg har efterlyst et par gange så du er sikker på at fjeder placeres korrekt. 
Hvis det virker bagefter men tangent skal trykkes "forkert vej" så vender du tilbage. 

Mange tak @elmand!!! 🙏🏻
Er det korrekt forstået at til testen skal den grå og sorte ledning i samme hul/klemme i en enkelt muffe?

Jeg følger din vejledning i morgen når jeg har dagslys :)

Mvh
/N
Ja den sorte og grå tages ud af lysdæmper, og i samme muffe. Og så når du har fjeder og ledninger korrekt placeret i din dobbelt korrespondance skal du kunne give et blink med lampen når du trykker tangent ind. 
Det du gør er at der dannes direkte forbindelse fra din dobb. afbryder og til lampen. Når du er så usikker på det med fjeder placering m.m. får du vished for korrekt montering af denne. 
Efter test sætter du igen sort og grå tilbage i dæmper og det vil sikkert virke. 

Tak igen! Melder retur i morgen. TAK

Mvh
/N
Så lykkedes det! Med jeres instruktioner fungerer alt korrekt nu - også fjedertryk!
Tusind tak for jeres meget detaljerede hjælp - fantastisk at I gider! @elmand @fabrin
Beklager hvis jeg har brugt en forkert term ift afbryderen. Jeg skylder en omgang! :)

Bh

Mvh
/N
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere