Flowmåler

Jeg har gulvvarme og på min manifold/fordelerrør sidder flowmålere. Mit problem er at de over tid bliver utætte. Det er irriterende at skulle reklamere over dem og siden hen skifte dem. Mine er fra vvs-eksperten. Er der nogen der kan anbefale flowmålere der ikke bliver utætte eller evt et selvregulerende flow system?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke regulering af temperaturen med termostat og telestat. Flowmåleren viser bare flowet og har ingen indflydelse på reguleringen og kan evt. fjernes.

fase
Opvarmning sker med varmepumpe skulle jeg nok have skrevet og nej ingen telestater. alle kredse står åbne og opvarmningen styres af en central rumføler i huset. Hvad mener du med flowmålere 'bare' viser flowet? De er jo indstillet til at styre flowet eller er der noget jeg fuldstændig har misforstået?
Kan du ikke give et link til de flowmålere, der er tale om.
Jeg ved ikke hvordan dit system fungerer, men det giver ikke rigtig mening, hvis der er flere flowmålere end reguleringer.
Det er ret almindeligt at man kører et gulvvarme system uden rumtermostater og individuel styring. Så kører man blot med varmpumpens fremløbs temperatur. Det giver jævnt lune gulve over hele fyrings sæsonen 
Men flowet skal indstilles så de korte rørstrenge ikke tager lige så meget varme fra som de lange ( små og store rum)
Denne indstilling sker ved opstart af anlægget, og når det er i orden så skal der ikke røres mere ved det, Så flowmålere er blot til at vise flow, men de regulerer ikke noget. Så på den måde har de ingen betydning når det er sat i gang. 
Og man skal ikke justere på flow, hvis man har ok behagelig varme i alle rum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svaret elmand. Jeg er helt med på hvad du påpeger. Jeg forstår godt hvilket formål en flowmåler har og i princippet kun skal justeres en gang. Det hus jeg har overtaget, har jeg en mistanke om at der 'pillet' ved målerne før. Men de burde vel kunne holde sig tætte uanset om de er blevet justeret flere gange. Jeg ville bare gerne vide om nogle havde oplevet noget lignende, i forhold til at undgå specifikke flowmålere der bliver utætte. For jeg slipper nok ikke for at skifte dem desværre.
Annonce
Svar til godeven
Der er selvfølgelig ikke flere flowmålere end kredse på mit system. Flowmålere er købt hos vvs-eksperten 
Men de burde vel kunne holde sig tætte uanset om de er blevet justeret flere gange.
Det er ikke flowmåleren, der bruges til regulering. Det gøre på manifolden. Principielt kan flowmåleren undværes.

fase
På nogle manifold reguleres flowet med flowmåler på de enkelte kredse, har selv en af den type. 
djaydjay skrev den 26-10-2024 14:57:34

På nogle manifold reguleres flowet med flowmåler på de enkelte kredse, har selv en af den type. 

Vi har endnu ikke haft fornøjelsen af at få noget at vide om manifolden eller billeder af samme. Så de forskellige råd bygger på, hvad der ville være beskrevet i andre tråde. Det får mig til at tænke på, om du kunne delagtiggøre os i, hvordan din flowmåler er indrettet eller endnu bedre en beskrivelse af måleren. Det kunne udvide vores viden om regulering af gulvvarme.

fase
Flowmålere på manifolden er af denne type, hvor flowet reguleres ved at dreje på glasset.
Link til beskrivelse af virkemåde.
Flowmåler

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis