Tagpap.. krydsfiner el brædder som undertag?

Hej, der er åbenbart delte meninger om det er Ok at bruge krydsfiner plader som undertag eller brædder når man skal have tagpap.
Hvad er jeres erfaring?
Vh
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brædder har mindre risiko for der dannes skimmel på dem...

Vi prøver igen, i morgen --
Ja det hører jeg. Skal brædderne være behandlet med noget for at det så ikke danner skimmel? Vh
Det bedste er brædder - men mit indtryk er at det mest anvendte er plader fordi de er væsentligt hurtigere at montere.
Tagkryds fås også som antimug behandlet så de er beskyttet i byggeperioden - men på længere sigt (gælder også for brædder) så er det ventilationsforholdene på loftet og delvist skyggeforhold på taget der bestemmer om der opstår grobund for skimmel og råd.

https://www.bygma.dk/byggematerialer/byggeplader/krydsfinerplader/krydsfiner/18mm-wisa-sprucebt-anti-mug-krydsfiner---tagplade-tg2-ce---61-244cm100p183494/

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

det var en god pointe, tak.. stor hjælp
Vil du sige det er en god ide (sommerhus) at jeg får løftet spærene med 10-15 cm for at få ekstra plads til både isolering og luft for derved minimere risiko for skimmel? Vh
Om man skal til at hæve taget afhænger mest af de nuværende forhold - kravet til ventilation er som hovedregel at undertrag og loft skal udluftes med 1/500-del af tagets areal - dette opnås som hovedregel via ca 2cm sprække i udhængog (evt supplerende ventiler i undertaget), sprækken skal være gennemgående ind på loftet så det kan ventilere frit imellem siderne i hele tagets længde. Men når tagpap bruges som undertag og er 100% damptæt er jeg usikker på om der bør installeres supplerende ventileret rygning i dette?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis