Naborøg - giver det mening, at tætne nabos lejlighed "en smule"?

Hej alle,

Jeg lavede en tidligere tråd om naborøg hvor jeg fik rådet, at skabe positivt tryk i min lejlighed - det ville sikkert fungere godt, hvis jeg ellers kunne gøre det, men jeg er kommet frem til, at det ikke er realistisk.

Jeg kæmper en del med naborøg. Det kommer fra flere sider af - blandt andet etageadskillelsen (som er ét stort tomrum, med noget lerindskud), min nabo til den ene side og jeg gætter på også min nabo til den anden side. Det kommer ikke fra ventilationskanaler.

Min underbo ryger ikke.

Jeg har fuget en hel masse (i hele lejligheden) og fået smidt en masse mørtel efter nogle kæmpe huller ved rørgennemføring og overgangen mellem gulv/loft/væg mod min ene nabo.

Det har lige taget toppen af det i køkkenet, men så heller ikke mere end det.

Røgen kommer også op mellem gulvbrædderne, og det gør fugning ved paneler på min side jo ikke så meget ved. Et lufttæt spærrer og et nyt gulv er ikke lige i budgettet. Heller ikke at få fuget mellem alle brædderne.

Jeg overvejer, om det mon ville kunne hjælpe, hvis jeg fik lov til at fuge mellem gulvpaneler og gulv ved væggen ind mod mig hos mine to naboer.  (Jeg har ikke spurgt dem endnu)

Min tanke er, at lige nu bevæger røgen sig ned i etageadskillelsen - så længe den er der, så skal den nok finde op i min lejlighed. Men måske ville det kunne mindske, hvor meget der i det hele taget endte der? 

Men samtidig har jeg godt nok fuget og lappet mange steder hos mig selv uden det gjorde en forskel - og så måtte lugte efter igen og igen for at prøve at finde ud af hvor røgen NU kom ind henne og hvad der derfor skulle lukkes. Og den process kan jeg nok ikke få lov at gøre hos dem. Ligesom jeg godt kunne pille ved mine egne køkkenelementer, men ikke ikke skal til at rode med deres for fx at kunne komme hen til et rør.

Og derfor ved jeg ikke om det vil være totalt formålsløst at fuge hos naboen, når jeg alligevel ikke kan gøre det tæt?

Er der nogen, der har nogen, der har nogen erfaringer med ikke kun at tætne hos dem selv, men også en nabo, og har en fornemmelse af om det giver mening i mit tilfælde?

(Det er heller ikke realistisk at flytte fra problemet de næste par år, så håber meget på jeg finder en løsning, jeg har råd til)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver ‘skabe positivt tryk i min lejlighed - det ville sikkert fungere godt, hvis jeg ellers kunne gøre det, men jeg er kommet frem til, at det ikke er realistisk’.
Er nysgerrig mht hvorfor det ikke er realistisk?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg kan ikke regne ud hvordan jeg rent praktisk skulle gøre det på en måde, hvor der også vil komme nok overtryk til at det er effektivt.

Det er en andel, så ydervæggene er ikke mine og jeg kan ikke lave huller i dem. Hvilket betyder at det eneste sted, jeg vil kunne sætte en ventilator er i mine altandøre (når de ellers er åbne). Den vil skulle være ret effektiv, for at kunne skabe overtryk på trods af en åben dør - og ellers vil jeg både skulle have en kraftig ventilator og samtidig dække (resten af) døråbningen med plastik, hver dag hver gang jeg ville sætte den til at køre (det ville ikke skulle være hele tiden, for det bliver nok for koldt (og larmende).

Det virker ikke som nogen god løsning.
Kun naturlig ventilation og der står i vedtægterne, at vi ikke må sætte elektronisk ventilation til det - derudover ville jeg være bange for, at jeg hev naborøgen ind den vej, hvis jeg pillede ved det, da jeg gætter på at ventilationsskakten er fælles (pt kommer der ingen røg ind derfra, men den sidder på badeværelset midt i lejligheden)

Der er også en i køkkenet, igen 'naturlig ventilation' som vi heller ikke må pille ved (eller tilkoble en emhætte). Jeg tror jeg kan se, hvor den går ud af muren, men hvis jeg har ret, skal jeg helt sikkert ikke røre ved det, da der nogle gange kommer røglugt derfra (altså udenfor bygning - ikke i mit køkken, så på den måde fungerer det)
Ha, hvis du har en luftkanal i køkkenet - så ville jeg få fat i en rulle gaffatape og en lille billig ventilator og så sætte den til at suge frisk luft ind i lejligheden - som forsøg.

Er ret sikker på at det ville hjælpe på dine røg-gener.

Der skal næsten ingenting til for at lave et lille overtryk ind i din lejlighed - som vil presse røgen ind mod naboerne.
Annonce
Men jeg tror luft kanalen hænger sammen med de andre lejligheder - for der lugter af røg der hvor den kommer ud af facaden. Så jeg hiver nok bare den røg ind til mig selv.
Ud fra det du beskriver så virker den lejlighed til at være noget gammelt lo.. ;-)
Jeg tror ikke det er plausibelt at kunne få det tæt uden en gennemgribende renovering som du skriver du ikke har budget til, derudover restriktioner på hvad der kan/må udføres.

Derfor kunne et alternativt forslag være en luftrenser hvor man kan få modeller med HEPA -og kulfilter som filtrerer små partikler incl røgpartikler fra indeluften.

Astma og Allergi foreningen hverken fra -eller tilråder brugen af luftrenser, men vi har her i huset 2 pollenallergikere som har god gavn af det når birk er i sæson. Vi fandt en butik i nærområdet hvor vi lavede en try-and-buy aftale fordi vi forlods var usikre på effekten (og endte med at blive positivt overrasket) - måske noget tilsvarende også kan lade sig gøre for dig?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ja givet at HEPA ikke kan filtrere alt, pollen er væsentligt større så det fungerer fint til vores behov. Men der står jo netop også i artiklen at maskiner med aktiv kulfilter er de mest effektive ifm røgpartikler så selvfølgelig er det sådan en model trådstarter skal gå efter, hvis det er aktuelt. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis du kunne borer et hul til udenfor på blot er par centimeter - så kunne du sætte en ventilator på hullet og trække friskluft ind. Tror at det ville være rigeligt til at skabe overtryk nok i lejligheden.

Alternativ så sætte et vindue på klem - og så med en plexiglasplade tætsiddende i vinduesrammen - her kunne du også sætte en lille ventilator på til at skabe overtryk i lejligheden, men frisk luft udefra.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis