Elkabel igennem tagsplr

Hej
Jeg bor øverst i en etage ejendom. under renovering skal jeg have sat nogle spot op i mit gipsloft.
elektriker har taget en af gipspladerne ned, og de er skruet op i tagspær som er ca 20 høje x 15 cm bredde, og der er isolering og ventilation mellem spærrene, på spærrene er der skuet tagplader/forskallings brædder, hvorpå  der er tagpap.

Min elektriker siger det er lovligt og helt ok at bore igennem tagspær for at kunne føre ledning videre til hvor mine spot skal være.
Er det korrekt eller skal man have beregnet hvad et hul til el kabel betyder for bære evnen af tagspærret?

Vh

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er helt rigtig, de huller svækker på ingen måde dine spær..

Vi prøver igen, i morgen --
OK tak. så det er ikke lovkrav at man skal have en beregning eller søge om tilladelse eftersom det er en bærende konstruktion bjælke?
Der er ikke noget er skal søges om, eller beregnes, når vi taler om 12 - 14 mm huller. ​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
hej ev elmand. har det nogen betydning hvis et af spærrende kun er ca 12-13 cm højt (og ikke 20) kan jeg se. Og han borer et hul på ca 11-12 mm?
foto ?
Annonce
vedhæfter 2 foto. de mørke spær er vel 13x13cm og er påsat på siderne noget der ligner limtræ som kører helt op til taget og er 17 cm. dvs der er lidt luft over de mærkespær da taget er støttet ad det limtræ der er skruet på hver side. det ene foto viser hvor han har ført kabel igennem som er cirka midt på de mørke vil jeg skyde på, da der er ca 3-4 cm fra bunden af limtræet på siderne til underkant af de mørke spærr
Jeg ved ikke hvad Mygind skal bruge fotos til, men et 12 mm hul svækker som både Jens og elmanden skriver ikke dine spær mere end de fortsat holder sig langt inden for den sikkerhedsmargen man regner med nå man dimensionerer.
Hvis man skulle bruge statiske beregninger hver gang man lavede noget lignende, ville halvdelen af Danmarks befolkning være ansat som rådgivere.

Selvbygger med stort S. 
På det første bilede er der boret et hul næsten helt for oven. Det er helt korrekt udført. 

fase
mange tak for jeres svar. lyder som om at det er helt ok det elektrikeren har lavet og jeg ikke behøver bekymre mig om spær er blevet svækket mht bæreevne...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis