Ejendomsskat og udstykning

Jeg har overtaget min fars sommerhus. En vigtig del af værdiansættelsen var om grunden kunne udstykkes. Den er 2500kvm. Odsherred har en Kommunalplan hvorefter somnerhusgrunde kun kan udstykkes hvis de er over 2000kvm mod Bygningsreglementets generelle regler om 1200 kvm. Således er alle papirer og overdragelsen baseret på den præmis at grunden ikke kan udstykkes. Da jeg fik min ejendomsvurdering fremgik det at grunden KUNNE udstykkes, hvilket jeg klagede over, med dokumentation i form af svar fra Odsherred kommune. Svaret var, at en kommunalplan ikke er hævet over bygningsreglementet. Kan det være rigtigt? Jeg har altid opfattet bygningsreglementet som minimumsbestemmelser...ikke noget som underkender kommunernes ret til at stille stærkere krav. 

Mvh Troels
Jeg har overtaget min fars sommerhus. En vigtig... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan kun læse ovenstående, som om Vurderingsstyrelsens sagsbehandler har blandet faktisk og mulig anvendelse sammen. Vedkommende SKAL tage udgangspunkt i plangrundlaget (inklusiv kommunalplaner), men i det tilfælde hvor den faktiske anvendelse er anderledes end plangrundlaget tages der udgangspunkt i det økonomisk mest fordelagtige. Den mulige anvendelse skal tage udgangspunkt i plangrundlaget - hvilket i mit tilfælde er IKKE udstykning. Jeez!!!

Mvh Troels
Lige en opfølgning..havde telefonmøde med kommunen, der sagde at det var en fejl fra deres side og at jeg havde fået forkert udtalelse. Kun en lokalplan kan bestemme over bygningsreglementet. Det har en kommunalplan ikke hjemmel til....flot Odsherred!

Mvh Troels
Har det stor betydning for beskatningen ?

Ejendomsvurderingerne er forøvrigt en sjov størrelse.
Vore grund på 1276 m2 er sat til 257000 kr, og vil ikke kunne udstykkes.
Min nabos grund på 2575m2 er sat til 78500 kr, og kan godt udstykkes..

(min vurdering passer meget godt med de fleste i nærheden, så har ikke klaget, det får jeg garanteret ikke noget ud af, og ønsker jo heller ikke at min kære nabo kommer i søgelyset)

Vi prøver igen, i morgen --
ChatGPT siger:

En lokalplan og en kommuneplan er begge planlægningsværktøjer, som kommunerne bruger til at regulere arealanvendelsen og udviklingen i et område, men de har forskellige formål og detaljeringsgrader:
Lokalplan
  • Detaljeret niveau: Lokalplanen er meget specifik og regulerer et afgrænset område, fx en bydel eller et mindre kvarter. Den kan fastsætte detaljerede krav til byggeri, bygningshøjde, materialevalg, anvendelse af bygninger (fx boliger, erhverv), vejforløb, parkering, grønne områder m.m.
  • Retsvirkning for grundejerne: Lokalplaner er bindende for grundejerne i området. Det betyder, at de fastsatte regler skal følges og kan håndhæves direkte.
  • Konkretisering af kommuneplanen: Lokalplanen bruges ofte til at realisere mål fra kommuneplanen i praksis. Eksempelvis kan en kommuneplan udlægge et område til beboelse, og lokalplanen vil derefter fastlægge præcise regler for, hvordan bebyggelsen skal opføres.
  • Vedtagelse: Når en lokalplan vedtages, skal den sendes i offentlig høring, hvor borgerne kan komme med indsigelser.
Kommuneplan
  • Overordnet niveau: Kommuneplanen er et langsigtet og strategisk planlægningsdokument, der dækker hele kommunen. Den fastlægger de overordnede rammer og retningslinjer for arealanvendelse, udvikling og planlægning, typisk for en 12-årig periode.
  • Retningslinjer og rammer: Kommuneplanen sætter overordnede rammer for, hvor boliger, erhvervsområder, offentlige institutioner og grønne områder kan placeres. Den kan også indeholde målsætninger for klima, trafik, naturbeskyttelse, boligtyper osv.
  • Ikke direkte bindende: Kommuneplanen er ikke direkte bindende for borgerne, men den styrer kommunens langsigtede planlægning. Den danner grundlaget for udarbejdelsen af lokalplaner, som er bindende.
  • Opdatering: Kommuneplanen skal revideres mindst hvert fjerde år, og der er også en offentlig høring, hvor borgerne kan give input.
Samspillet mellem de to planer
Kommuneplanen fungerer som en overordnet ramme og vision, som danner grundlaget for udarbejdelsen af lokalplaner. Lokalplanerne konkretiserer kommuneplanens intentioner og gør dem juridisk bindende for specifikke områder.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis