Sort arbejde

Jeg skal have en murer gående i 14 dage, til 270 kr. pr time.
Mureren skriver regning og jeg betaler med kontanter.

Teoretisk, ved jeg jo ikke om pengene går som sort eller ej. For det kommer vel an på om mureren selv registrerer det i sit firma, regnskab og lader moms og skat gå videre til skat.

og selvom jeg får en regning, kan han jo enten benægte eller give mig en falsk regning, altså en han ikke har registreret i sit firma regnskab.

Mit spørgsmål går på om jeg kan få problemer ved at betale ham i rede penge, uden at have nogen chance for at vide om manden vælger dem sort eller hvid. 
Kan jeg få problemer, eller er det murerens helt eget problem ?

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er hans problem , så længe du får en kvitering
en anden ting er at du ikke må betale en regning over 10000 kontant , den skal betales via banken
Kontant betaling er Max 15000 kr.
Jeg betaler ham dagligt, altså de dage han er her. Det er betalinger på max 2500 pr gang. 
Jeg får en time specifikation, han får pengene løbende. Ved afslutning får jeg en faktura.
Det er ikke lovligt at dele betalingen op i mindre bidder ​, det er stadig 15000 kr. 
Det kommer næppe i hans regnskab, så reklamationsmuligheder er nok begrænsede.
270,- i timen hvoraf der skal afregnes moms plus alle andre afgifter og bidrag der er forbundet med virksomhedsdrift, det giver ikke meget til mureren selv.
Han kunne nok finde ufaglært arbejde, som giver mere, når pensionsbidrag, feriepenge og lign medregnes.
Om det er straftbart for dig, - pas, det ved jeg fakstisk ikke, men en gråzone er det i hvert fald.
Annonce
Når du nu sådan er i tvivl, så lad værre - og hyr i stedet et seriøst murefirma. Så er der ingen der kommer i klemme. 
Aftalen kunne ligeså godt have heddet 350 kr. i timen, også have jeg ikke skænket det en tanke. Men hvor han i teorien, ja bare kunne stikke pengene i lommen. Spørgsmålet, går på hvordan jeg står stillet. Om jeg har et medansvar? ved 350 kr. ville jeg slet ikke tænke sort.

Frank. Det er et rigtigt murerfirma. Jeg har tilbud. og egentlig er der ikke noget at sætte en finger på, andet en timeprisen måske. Min mavefornemmelse siger også ok. Han argumenterede med at flere kunder ikke ​betalte, så han ville gerne have pengene løbende så han ikke stod med det problem. Lyder legitimt og han virker reel. 
Men er stadig interesseret i om der kan være et medansvar. 
En gennemsnitlig murer timepris i Danmark ligger mellem 400-600 kr. og det er ikke normalt med daglige afregninger. 
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis