Sort arbejde

Jeg skal have en murer gående i 14 dage, til 270 kr. pr time.
Mureren skriver regning og jeg betaler med kontanter.

Teoretisk, ved jeg jo ikke om pengene går som sort eller ej. For det kommer vel an på om mureren selv registrerer det i sit firma, regnskab og lader moms og skat gå videre til skat.

og selvom jeg får en regning, kan han jo enten benægte eller give mig en falsk regning, altså en han ikke har registreret i sit firma regnskab.

Mit spørgsmål går på om jeg kan få problemer ved at betale ham i rede penge, uden at have nogen chance for at vide om manden vælger dem sort eller hvid. 
Kan jeg få problemer, eller er det murerens helt eget problem ?

Jeg skal have en murer gående i 14 dage, til 270... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er ikke helt sikker på juristeriet, men tænker fakturaen bl.a. skal indeholde dato, cvr nummer, specifikation af arbejdets art, firmanavn og måske serienummer for at du kan tro det går ind i firmaregnskabet, og for at du har mulighed for at reklamere.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Frank.

RegionGns. timepris
København350 - 650
Aarhus300 - 400
Odense280 - 380
Resten af DK250 - 350

Jeg bor i den sidste linje. og hans timepris er 270. 
Dumpappen skrev den 18-10-2024 18:37:26

Frank.

RegionGns. timepris
København350 - 650
Aarhus300 - 400
Odense280 - 380
Resten af DK250 - 350

Jeg bor i den sidste linje. og hans timepris er 270. 

Er de viste for en murer, eller for et murerfirma?
Evt. et der er medlem af garantiordning.

https://byggeli.dk/murer-pris/
Jeg er blevet lovet en rigtig faktura og det er jeg er jeg også ret sikker på at jeg får.
Men det ser ud til, at der er mange her som heller ikke ved det. Hvilke gør det endnu mere interressant.
Annonce
Bemærk at de priser du linker til er uden moms. Så "Resten af DK" er reelt 310-440 kr, altså en del over hvad han tager.

Men du kan jo foreslå ham, at du laver en daglig straks-overførsel til hans virksomheds bankkonto. Når han så kommer med en eller anden sø-forklaring om hvorfor det ikke kan lade sig gøre, så er det jo ikke så svært at gennemskue hvor kontanterne var havnet.

Men under alle omstændigheder er det ikke lovligt for dig at betale på den måde. Du risikeret at skulle efterbetale skat og moms. Hvis du inden for et år betaler mere end 8000 kr, skal det foretages digitalt:
https://skat.dk/borger/aarsopgoerelse-forskudsopgoerelse-og-indkomst/skattefri-tjenester-og-sort-arbejde/betal-digitalt-som-privat-og-undgaa-at-haefte-for-snyd

Se f.eks. eksemplet om rengøring til 1000 ​kr pr måned ​i et år, som svarer ​til din delbetaling.
Dumpappen skrev den 18-10-2024 18:41:21

https://byggeli.dk/murer-pris/

Prøv at bede om tilbud på arbejdet, så ved du kort efter noget mere.

Du kan jo bare ignorere tilbudene og de efterfølgende reklamer.

Jenshøj. Så fik vi det opklaret. Jeg var slet ikke klar over at det fungerede sådan. Takker
Hvis du har fået en timepris på 270 så er det 100 % uomtvisteligt sort arbejde med i det !!!! 
Regnestykket er som følger
270 - moms = 216 kr tilbage 
De 216 skal så indholdet feriepenge - og pension sammenlagt ca. 25 % ialt kender ikke mureroverenskomst så er vi nede på ca. 160 kr. Tilbage til løn sp skal der betales en forsikring, transport udgifter (arbejdsbil) arbejdstøj værktøj der skal tages forbehold for x antal der skal afsættes til sygdom kontorarbejde ibforbindelse med regnskaber, husleje o.s.v alt i alt måske sammenlagt 50-80 kr pr. Arbejdstime... så er vi nede på 100 til løn 
Og så vbø et fornuftigt gennemsnitteligt intelligent menneske tænke får en murer kun 100 kr. I timen legalt  !!!!! Nej vel... altså svindel og sort arbejde. Alt under 400 kr. ikke muligt....

Mfrost. Tak for at nedgøre mig total. Kæmpe Ogginok! 

Man kan fortælle noget på mange måder, men jeg synes at du skal holde igen med tasterne, indtil du har lært at debatere og sige sin mening om et emne uden at blive personlig eller nedgøre folk. 

Foruden, gik mit spørgsmål slet ikke på om det var sort eller ej, men om jeg kunne havde et medansvar og det er der blevet svaret på. 
Så kom igen, når du har lært at læse trådstarterens spørgsmål, tjekket om der er et endeligt svar. Og ellers hold din galde for dig selv, ingen mennesker kan lide en person med sådan en udstråling. Så har du det at tænke over i weekenden : )
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis